< Terug naar vorige pagina

Project

Incurably curious: essays on (incidental) curiosity and consumer behavior.

Elke dag everaren miljoenen consumenten van over de hele wereld een gevoel van nieuwsgierigheid. Misschien naar een nieuw product, naar de bijzondere namen die een beroemdheid aan haar kroost zal geven, of naar hoe het zal aflopen in hun favoriete soap. Heel vaak is het voor consumenten niet (meteen) mogelijk om een antwoord te krijgen op die prangende vragen, bijvoorbeeld omdat de informatie nog niet beschikbaar is. Toch is er weinig empirisch onderzoek naar nieuwsgierigheid, en is bijvoorbeeld nog nooit onderzocht of niet-opgeloste nieuwsgierigheid in situatie X een impact heeft op gedrag in een daaropvolgende maar ongerelateerde situatie Y. In deze doctoraatsthesis wordt onderzocht of en hoe zo'n toestand van "incidentele"/"toevallige" nieuwsgierigheid het gedrag van consumenten beïnvloedt in een daaropvolgende maar ongerelateerde situatie.  Meer specifiek onderzoeken we dit op het vlak van informatieconsumptie (essay I), en op het vlak van creativiteit (essay II). In het derde essay bestuderen we of en wanneer het gebruik van het woord "geheim" in marketing (vb. een geheim recept) een positieve impact heeft op de aantrekkelijkheid van het geadverteerde product. 

Datum:1 okt 2011 →  2 mrt 2018
Trefwoorden:curiosity, consumer behavior
Disciplines:Marketing
Project type:PhD project