< Terug naar vorige pagina
Project
Imitatie in locatie- and toetredingskeuzes voor buitenlandse investeringen: De rol van culturele starheid-losheid in bron- en doellocaties
Op institutionele theorie gebaseerde studies in het vakgebied ‘international business' hebben aangetoond dat internationaliserende ondernemingen geneigd zijn om zich te conformeren aan de internationaliseringsstrategieën van gelijksoortige ondernemingen en ze dus te imiteren. De rol van culturele karakteristieken van locaties in het verklaren van zulk imitatiegedrag is echter onderbelicht gebleven, terwijl conformeringsdruk aantoonbaar tussen culturen verschilt. Dit project beoogt daarom vast te stellen hoe de culturele starheid-losheid van doel- en bronlocaties van buitenlandse investeringenvan invloed is op de neiging van investeerders om de internationaliseringsbeslissingen van hun soortgelijken te imiteren in termen van investeringslocatie en investeringsvorm (nieuwe vestiging vs. overname). We claimen dat ondernemingen die afkomstig zijn uit of expanderen naar cultureel stardere locaties een sterkere externe conformeringsdruk ervaren en daarom meer geneigd zijn om hun soortgelijken te imiteren. We zullen onze claim toetsen aan de hand van gegevens over de culturele starheid van de 50 verenigde staten van Amerika door deze gegevens te relateren aan (i) de neiging van buitenlandse investeerders om in deze staten de locatiekeuzes van hun soortgeljken te imiteren en (ii) de neiging van Amerikaanse investeerders om de buitenlandse landkeuzes en investeringsvorm (nieuwe vestiging vs. overname) van hun soortgelijken te imiteren. Gegevens over inkomende en uitgaande Amerikaanse investeringen zullen worden verkregen uit databanken die zijn gecreëerd door Financial Times en SDC.
Datum:21 dec 2018 → 30 sep 2020
Trefwoorden:foreign investments
Disciplines:Internationaal management