< Terug naar vorige pagina

Project

IDEALVENT: Geïntegreerd design voor optimale ventilatiesystemen voor stil cabine en tarmacgeluid

Het bereiken van lage niveaus van cabine en tarmacgeluid is cruciaal voor de tevredenheid van vliegtuigpassagiers en voor een veilige werkomgeving voor de bemanning en onderhoudspersoneel van het gelande vliegtuig. Maar de Environmental Control Systems (ECS) die momenteel gehanteerd worden en die nodig zijn om een bevredigende luchtkwaliteit en temperatuur te garanderen, dragen in belangrijke mate bij aan de akoestische overlast binnen de cabine en rond de gelande toestellen. Het verminderen van de hoeveelheid geluid die door de ECS wordt veroorzaakt, zal dus een directe impact hebben op de tevredenheid van de passagiers en op de gezondheid en veiligheid van het personeel. De geluidsemissies van gesloten stromen in ECS assemblages gaan gepaard met complexe mechanismen die onvoldoende onderzocht zijn om de door passagiers en toezichthouders gewenste geluidsreductie mogelijk te maken. Akoestische namische interacties tussen subonderdelen zijn tot nu toe grotendeels genegeerd ondanks het feit dat ze cruciaal zijn. Grondige experimentele studies zullen uitgevoerd worden om deze mechanismes beter te begrijpen. Een combinatie van nauwkeurige op schaal-opgeloste methoden met lage CPU kost statistische / stochastische methoden zal voorgesteld worden als een originele modellering- en designbenadering. Geïntegreerde passieve flow en lawaaibeheersingsstrategieën zullen zowel experimenteel als numeriek worden onderzocht. De kennis opgedaan tijdens de experimentele en numerieke onderzoeken van de installatie-effecten zal het ontwerpen en optimaliseren van strategieën met het beste potentieel voor het verminderen van ECS lawaai, toelaten. De beste strategieën voor vermindering van geluidsoverlast zullen uiteindelijk worden getest op een full-scale ECS systeem, en hun impact op verbeterd comfort van de passagiers en de gezondheid van het luchthavenpersoneel zal worden beoordeeld.
Datum:1 okt 2012  →  30 sep 2016
Trefwoorden:Passive control, Aeroacoustic simulation, Ventilation noise, Ramp noise, Cabin noise
Disciplines:Metallurgie