< Terug naar vorige pagina

Project

Hoge Vermogensdichtheid en Hoge Efficiëntie Wide Band-Gap Vermogen Omzetters

In de luchtvaartsector zijn brandstofafhankelijkheid en gewicht twee belangrijke problemen die moeten worden opgelost om de CO2- uitstoot en de operationele kosten te verminderen.De redenen zijn omvangrijke en inefficiënte krachtbronnen in vliegtuigen zoals mechanisch, hydraulisch en pneumatisch.Als een oplossing heeft de vliegtuigfabrikant een meer elektrisch vliegtuigen (MEA) concept voorgesteld dat elektrische bronnen gebruikt voor een aantal subsystemen in vliegtuigen.Vanwege de toegenomen elektrische bronnen en nieuwe belastingen heeft de MEA meer complexe elektriciteitsnetwerken dan de conventionele vliegtuigen, en daarom hebben ze efficiënte en lichte conversie oplossingen nodig.Vermogen convertors zijn daarom het hart van het MEA, omdat ze het elektrische vermogen tussen elektrische bronnen en belastingen regelen en omzetten.Huidige convertors in vliegtuigen, zijn echter zwaar en minder efficiënt dan converters in verschillende sectoren, zoals elektrische voertuigen.Om de convertors licht en efficiënt te maken voor MEA, moet worden gekeken naar een multi-objectieve optimalisatie van geavanceerde technologieën zoals wide-bandgap halfgeleiders, koelsystemen en nieuwe topologieën.Daarom is dit onderzoek heeft als doel op het onderzoeken van de wide-bandgap halfgeleiderschakelaars (SiC en GaN), koelsystemen en topologieën voor het ontwikkelen van een hoge vermogensdichtheid en hoge efficiënte vermogenselektronica-convertor voor MEA toepassingen.

Datum:18 jan 2019 →  15 apr 2021
Trefwoorden:Power Converters, Wide Band-Gap Devices
Disciplines:Elektrische energietechniek niet elders geclassificeerd
Project type:PhD project