< Terug naar vorige pagina

Project

Het visuele verhaal: Betekenis overbrengen via visuele inhoud (R-11546)

Afbeeldingen vormen een integraal onderdeel van menselijke communicatie. Van grottekeningen tot digitale fotografie, ze worden grotendeels gebruikt om te informeren, te overtuigen of te entertainen. Hoewel sommige afbeeldingen de kijker een boeiend verhaal kunnen vertellen, zijn anderen gedoemd om onopgemerkt te blijven. Het vermogen van het beeld om een betekenisvolle boodschap over te dragen is al lang een onderwerp van onderzoek in psychologie en kunst. Onlangs zijn visuele data ook een onderzoeksobject geworden van computer-vision wetenschappers. Ze analyseerden automatisch beelden om te ontdekken wat hen esthetisch aangenaam (Datta et al., 2006), interessant (Dhar et al., 2011) en gedenkwaardig (Khosla et al., 2012) maakt. Voor zover bekend, heeft echter geen eerder onderzoek gebruikgemaakt van automatische beeldanalyse om te onderzoeken hoe visuele inhouden betekenis overbrengen. Het huidige onderzoek probeert deze leemte op te vullen. We verwachten bij te dragen aan het bestaande onderzoek naar visuele gegevensanalyse in drie hoofddomeinen. Het wordt verwacht dat onze eerste onderzoek de zwarte doos van visuele cognitie opent door te verhelderen wat er in een beeld zit dat de houding en het gedrag van consumenten beïnvloedt. In het tweede project, willen we onderzoeken hoe op een efficiënte manier betekenis in een afbeelding te coderen. Ten slotte zullen we met behulp van beeldanalyse onderzoeken hoe we de betekenis van een afbeelding het beste kunnen decoderen.
Datum:1 mei 2020  →  31 okt 2020
Trefwoorden:computer visie, deep learning, klantenbinding, machine leren, mining van afbeeldingen, overdrachtsleren, sensorische marketing, servicemarketing, sociale media, visuele marketing
Disciplines:Consumentengedrag, Marktonderzoek, Marketingcommunicatie
Project type:Samenwerkingsproject