< Terug naar vorige pagina

Project

Identificatie en Versterking van Niet-Technische Skills in Software Engineering Onderwijs

Industriële software ontwikkeling is een jonge en complexe sector die nog vol uitdagingen zit om een succesvol product te kunnen ontwikkelen. Deze uitdagingen zijn niet gelimiteerd tot technische problemen. De meeste studenten en sollicitanten kunnen hun relatief snel aanpassen aan technische tools en programmeertalen, maar hebben vaak gebrek aan andere vereiste essentiële vermogens.

Onvolmaakte technische vaardigheden voor de aspirant software ingenieur zijn niet het echte probleem in de industrie, maar meer humane aspecten, zoals het vermogen om goed met anderen te werken in een cultuur, te reflecteren over abstracte concepten, ... Wij zullen de bestaande literatuur hierrond uitbreiden en deze essentiële bewkaamheden volledig in de opleidingsonderdelen integreren. Het ultieme doel is dat onze afgestudeerden beschikken over meer verantwoordelijkheid en minder moeite hebben om zich aan te passen in teams en in een omgeving waar alles snel verandert. 

Wanneer we toegeven dat software schrijven met anderen niet altijd zo vlot gaat als verwacht, kunnen ze zien dat desondanks veel pogingen, een tekortkoming aan software engineering deugdetiek of moraal waar iedereen het mee eens kan zijn, als een cultuur, een van de grote redenen is waarom een team, en dus software, faalt. 

Research heeft aangetoond dat er een gat in kennis is tussen nieuw aangeworven en ervaren software ingenieurs en veel moeite werd gestoken in het vergelijken van opleidingen en vereiste technische vereisten in de industrie. Maar gegeven de snelheid van verandering in software frameworks, is het volledig normaal dat iemand weinig ervaring kan hebben met een bepaalde tool dat het bedrijf toevallig op dat moment gebruikt. Deze studies zien het belang niet in om eerst abstracte concepten te leren, om zo sneller technische nieuwighede onder de knie te krijgen als die zich aanbieden. De meeste studenten zien de relevantie niet in van het studeren van theoretische basisvakken zoals wiskunde. Wij zullen een uniforme filosofie ontwikkelen dat deze zaken samenbindt - zaken die elke startende software ingenieur zou moeten weten.

Uitdagingen zoals deze kunnen aanzien worden als impliciete tekortkomingen tussen industriële vereisten en de manier waarop software ontwikkeling momenteel aangebracht wordt in het hoger onderwijs. Door het concept van de software engineering opleiding te wijzigen, zal deze thesis aantonen dat beide problemen in feite aangepakt kunnen worden aan de bron, door het kweken van de juiste mindset voor de student. Dit vertaalt zich dan in essentiële vaardigheden waar elke moderne software ingenieur over zou moeten beschikken.

Datum:26 sep 2018 →  15 sep 2023
Trefwoorden:software engineering education, software craftsmanship, industry requirements
Disciplines:Toegepaste wiskunde
Project type:PhD project