< Terug naar vorige pagina

Project

Het proces van talentoverdracht herijken - De prospectieve kijk

Voorgestelde opzet van het proefschrift: Talent transfer 'doet zich voor wanneer de betrokkenheid van een hoog presterende atleet bij een sport (...) tot een einde komt, en zij hun ervaringen proberen over te dragen naar een nieuwe sport' (Expert Advantage; in: Rea & Lavallee, 2015). Aangezien talent transfer nog steeds een groeiend onderzoeksgebied is, hebben onderzoeken complementaire bevindingen gegenereerd. Bijvoorbeeld, terwijl Rea en Lavallee (Rea & Lavallee, 2015; Rea, 2018) hebben gevonden dat teamdeselectie talenttransfer veroorzaakt, beweren Hayman et al. (cf. Hayman et al., 2020) dat plateau-prestaties talenttransfer in gang zetten. Complimentair verwezen Blakelock et al. naar afnemende prestaties als een hint voor deselectie (cf. Blakelock et al., 2016). Het op publicatie gebaseerde proefschrift is bedoeld om strategische overwegingstrajecten van de talenttransferatleet nauwkeuriger te volgen (cf. Samuel & Tenenbaum, 2011a; Rea, 2018). Onderzochte bevindingen geven aan, dat veranderingsgebeurtenissen kunnen worden onderverdeeld in complexere subprocessen (vgl. hierboven; Blakelock et al., 2016; Rea & Lavallee, 2015; Hayman et al., 2020). Aanvullend wordt ernaar gestreefd de impact van interventies te meten om andere gunstige impactfactoren voor talenttransfer te vinden, zoals leerbaarheid (cf. Hayman et al., 2020). De eerste studie zal een instrument aanreiken om de properspectieve talent transfer affiniteit van de atleet ́s te meten (cf. Rea, 2018; Collins et al., 2019). De focus wordt gelegd op de atleet ́s staat in de atletische betrokkenheid en de impact op hun overwegingen en beslissingen om actie te ondernemen in een talent transfer. De tweede studie past de Talent Transfer Affinity Questionnaire toe op een steekproef van atleten voorafgaand aan een talent transfer interventie. De implementatiestap maakt het mogelijk om de bevindingen van de eerste studie te valideren (cf. Almagro et al., 2020) en de aanpasbaarheid van de vragenlijst aan verschillende settings tijdens het talent transfer proces (cf. Franck et al., 2018). De implementatie zal naar verwachting de insluiting van een meer veelbelovende steekproef voor talentoverdrachtinterventies mogelijk maken (cf. Rea, 2018). De derde studie bevat de toepassing van de Talent Transfer Affinity Questionnaire op een steekproef van atleten tijdens en na deelname aan een talent transfer interventie. In deze context wordt verwacht dat de vragenlijst kan dienen als een instrument om individuele trajecten tijdens een talent transfer interventie in beeld te brengen. In onderzoek naar loopbaanbegeleiding is bijvoorbeeld gesteld dat interventies de kennis over de transitie verhogen, wat resulteert in een veranderde perceptie van selectiecriteria (cf. Rea, 2018; Pummell et al., 2019) en een toename van talenttransferaffiniteit (cf. Hayman et al., 2020). Voorlopige bibliografie van de meest relevante bronnen: Agnew, D., Marks, A., Henderson, P., & Woods, C. (2018). Deselection from elite Australian football as the catalyst for a return to sub-elite competitions: when elite players feel there is ‘still more to give.’. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 10(1), 117-136 Almagro, B. J., Sáenz-López, P., Fierro-Suero, S., & Conde, C. (2020). Perceived Performance, Intrinsic Motivation and Adherence in Athletes. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(24), 9441. Blakelock, D.J., Chen, M.A., & Prescott, T. (2016). Psychological Distress in Elite Adolescent Soccer Players Following Deselection. Journal of Clinical Sport Psychology, 10, 59-77. Bullock, N., Gulbin, J. P., Martin, D. T., Ross, A., Holland, T., & Marino, F. (2009). Talent identification and deliberate programming in skeleton: ice novice to Winter Olympian in 14 months. Journal of sports sciences, 27(4), 397–404. Collins, D., MacNamara, Á., & Cruickshank, A. (2019). Research and practice in talent identification and development—Some thoughts on the state of play. Journal of Applied Sport Psychology, 31(3), 340–351. Elsborg, P., Wikman, J. M., Nielsen, G., Tolver, A., & Elbe, A.-M. (2017). Development and initial validation of the Volition in Exercise Questionnaire (VEQ). Measurement in Physical Education and Exercise Science, 21(2), 57–68. Franck A., Stambulova N. B. & Ivarsson A. (2018) Swedish athletes’ adjustment patterns in the junior-to-senior transition, International Journal of Sport and Exercise Psychology, 16(4), 398-414 Gollwitzer, P. M., Heckhausen, H., & Steller, B. (1990). Deliberative and implemental mind-sets: Cognitive tuning toward congruous thoughts and information. Journal of Personality and Social Psychology, 59(6), 1119–1127 Hayman, R., Polman, R., & Borkoles, E. (2020). Inter sport transfer: experiences of high performing Australian adolescent athletes. Journal of Expertise, 3(4), 212-226. Heckhausen, H., & Gollwitzer, P. M. (1987). Thought con- tents and cognitive functioning in motivational versus volitional states of mind. Motivation and Emotion, 11(2), 101–120 Morris, R., Tod, D., & Oliver, E.J. (2015). An Analysis of Organizational Structure and Transition Outcomes in the Youth-to-Senior Professional Soccer Transition. Journal of Applied Sport Psychology, 27, 216 - 234. Pummell, E., & Lavallee, D. (2019). Preparing UK tennis academy players for the junior‐to‐senior transition: Development, implementation, and evaluation of an intervention program. Psychology of Sport and Exercise, 40, 156–164. Rea, T. (2018) A Talent Transfer Lifecycle Model in Sport, Doctoral thesis, University of Sterling; URL: http://hdl.handle.net/1893/28842 Rea, T. & Lavallee, D. (2015) An examination of athletes' experiences of the talent transfer process. Talent Development and Excellence, 7 (1), 41-67. Roberts, A. H., Greenwood, D. A., Stanley, M., Humberstone, C., Iredale, F., & Raynor, A. (2019). Coach knowledge in talent identification: A systematic review and meta-synthesis. Journal of science and medicine in sport, 22(10), 1163–1172. Samuel, R.D., & Tenenbaum, G. (2011a). The Role of Change in Athletes' Careers: A Scheme of Change for Sport Psychology Practice. Sport Psychologist, 25, 233-252. Samuel, R. D., & Tenenbaum, G. (2011b). How do athletes perceive and respond to change-events: An exploratory measurement tool. Psychology of Sport and Exercise, 12(4), 392–406.  Voorlopige beschrijving van de doelstelling(en) van het doctoraal proefschrift (onderzoeksplan), de methodologie, timing en eventueel eerder uitgevoerd onderzoek gerelateerd aan het huidige voorstel: Het doctoraal proefschrift is ontworpen om strategische overwegingen en beslissingsproces trajecten van de talent transfer atleet te monitoren (cf. Samuel & Tenenbaum, 2011a; Rea, 2018). Aanvullend wordt getracht een impact van interventies te meten om andere voordelige impactfactoren voor talenttransfer te vinden, zoals leerbaarheid (cf. Hayman et al., 2020). Verder is het de bedoeling de duurzaamheid van beslissingen te monitoren, aangezien de beslissing om te veranderen niet altijd tot actie leidt (Samuel & Tenenbaum, 2011a). Zoals het hierboven genoemde voorbeeld illustreert, bieden de huidige modellen generieke bivariate opvattingen over katalysatoren van talentoverdracht (cf. Rea, 2018). De onderzochte bevindingen geven aan, dat veranderingsgebeurtenissen kunnen worden onderverdeeld in complexere subprocessen (cf. Hayman et al., 2020). Bijvoorbeeld, atleten zouden zich tijdens hun beslissingsproces eerder kunnen richten op afnemende speeltijd als cue voor deselectie (cf. Almagro et al., 2020; Hayman et al., 2020). Daarnaast kan de vermijdbaarheid van de deselectie bepalend zijn voor de kwaliteit van de transitie en copingvaardigheden, wat tot nu toe nog niet is onderzocht (vgl. Samuel & Tenenbaum, 2011a; Blakelock et al., 2016). Deze bevindingen zouden het gevolg kunnen zijn van uitsluitend retroperspectief onderzoek naar talentidentificatie en -ontwikkeling en zouden zwakheden (bijv. recall biases) aan het licht kunnen hebben gebracht (vgl. Collins et al., 2019). Daarom zal een pro-perspectieve of respectievelijk gemengde kijk, worden toegepast op het onderzoek naar talentoverdracht. Omdat het een bruikbare basis is gebleken bij het bepalen van verschillen in sportdeelname (vgl. Elsborg et al., 2017), wordt het Rubicon Model (vgl. Heckhausen & Gollwitzer, 1987) geraadpleegd om het proces van talententransfer en de bijbehorende strategische beslissing te structureren (vgl. Samuel & Tenenbaum, 2011a; Rea, 2018). Het Rubicon Model of Action Phases beschrijft opeenvolgende fasen van doelstreven: In de pre-decisionele fase formuleert de sporter een doelintentie en evalueert hij de consequenties. In de pre-actionele fase plant het individu de stappen om het doel te bereiken. Dit leidt tot de actionele fase, waarin het individu zich bezighoudt met het vastberaden en volhardend nastreven van het doel. Gollwitzer e.a. (cf. Gollwitzer e.a., 1990) vonden dat een motivationele mindset eerder een hogere relevantie bevat van de wenselijkheid en haalbaarheid van doelen, terwijl bezorgdheid over de uitvoering de overhand had wanneer individuen zich in een volitionele mindset bevonden. De eerste studie zal een instrument aanreiken om de talent transfer affiniteit van de atleet te meten (cf. Rea, 2018; Collins et al., 2019). Een Talent Transfer Affinity Questionnaire is ontwikkeld om de huidige status van talent transfer atleten in een primaire sport en het perspectief in een potentiële nieuwe sport te portretteren (cf. Samuel & Tenenbaum, 2011a; Rea, 2018). De focus wordt gelegd op de status van atleten in de atletiekbetrokkenheid en de impact op hun overwegingen en beslissingen om actie te ondernemen in een talenttransfer. Naast katalysatoren (change events die een talent transfer veroorzaken), worden overwegingen en de commitment screening verondersteld voorafgaand aan talent transfers, vergelijkbaar met de pre-decisionele fase (cf. Gollwitzer et al., 1990; Rea, 2018). Enerzijds dient het model van Rea als oriëntatie bij de conceptualisering van het talenttransferproces en in die zin van de Talent Transfer Affinity Questionnaire. Anderzijds worden naast katalysatoren (cf. supra) ook de overwegingen voorafgaand aan een talenttransfer te generiek gehouden om meetbare uitkomsten te genereren. Zo zou een instrument dat de overweging over de 'NGB-structuur van programma' meet, de positieve impact van een ontwikkelingsplan (cf. Rea, 2018) of opleidingsmogelijkheden (cf. Agnew et al., 2018) kunnen vastleggen. Ten slotte zou de Talent Transfer Affinity Questionnaire ook de wil (bv. het testen van eigen capaciteiten in nieuwe sporten (cf. Rea, 2018)) moeten koppelen en meten die voortvloeit uit de motivationele omgeving waaraan de atleet wordt blootgesteld (cf. Heckhausen & Gollwitzer, 1987). Fundamenteel zal een literatuurstudie worden uitgevoerd om de beschikbare stand van kennis samen te vatten en het proces van een atleet in de loop van een talenttransfer in beeld te brengen (cf. Rea, 2018; Hayman et al., 2020). Voortbouwend op de bevindingen van het individuele proces en het Rubicon-model (cf. Heckhausen & Gollwitzer, 1987), zal de Talent Transfer Affinity-vragenlijst worden geconceptualiseerd. Andere meetinstrumenten zullen de Talent Transfer Affiniteit Vragenlijst aanvullen, zoals de Perceived Performance in Sports Questionnaire, omdat deze meer gedetailleerde inzichten geeft over de impact van afnemende prestaties op talent transfer (cf. Almagro et al., 2020; Hayman et al., 2020). De tweede studie past de Talent Transfer Affinity Questionnaire toe op een steekproef van atleten voorafgaand aan een talent transfer interventie. De implementatiestap maakt het mogelijk om de bevindingen van de eerste studie te valideren met betrekking tot de factorial structuur (cf. Almagro et al., 2020) en de aanpasbaarheid van de vragenlijst aan het talent transfer proces (cf. Franck et al., 2018). De implementatie van de Talent Transfer Affinity Questionnaire zal naar verwachting de insluiting van een meer veelbelovende steekproef voor talent transfer interventies mogelijk maken (cf. Rea, 2018). Een vergelijking van de atleten is gericht op het definiëren van profielen en verschillen tussen talent transfer atleten (cf. Franck et al., 2018). Profielen zouden kunnen verschillen door intentie tot transfer, geplande transferacties (cf. Samuel & Tenenbaum, 2011a) of ervaring in hun primaire sport (cf. Rea, 2018). De bepaling van significante correlaties van een zeer gemotiveerde steekproef wordt geclaimd om de beslissende impactfactoren in het verloop van een talenttransfer te verfijnen (cf. Rea & Lavalle, 2015; Hayman et al., 2020). Aanvullend zal een Exploratieve Factoranalyse worden geraadpleegd om de betrouwbaarheid van de Talent Transfer Affinity Questionnaire aan te tonen (cf. Almagro et al., 2020). Om de betrouwbaarheid van de studie te maximaliseren, is het de bedoeling dat de interventie wordt uitgevoerd in een verscheidenheid van interventies, variërend in sport en interventiestijlen (cf. Morris et al., 2015). De derde studie bevat de toepassing van de Talent Transfer Affinity Questionnaire op een steekproef van sporters tijdens en na deelname aan een talent transfer interventie. In deze context wordt verwacht dat de vragenlijst kan dienen als een instrument om individuele trajecten tijdens een talent transfer interventie in beeld te brengen. Zo is in onderzoek naar loopbaanbegeleiding gesteld dat interventies de kennis over de transitie verhogen, wat zich bijvoorbeeld kan uiten in een veranderde perceptie over de selectiecriteria (cf. Rea, 2018; Pummell et al., 2019). Complementair is het onderzoek gericht op het meten van de toename van talenttransferaffiniteit en de voortgang in het leerproces in een nieuwe sport (cf. Hayman et al., 2020). Bovendien wil men de longitudinale temporele stabiliteit van de beslissing voor een talent transfer aantonen, aangezien de beslissing om een verandering in gang te zetten niet altijd leidt tot de voltooiing van de strategische beslissing als gevolg van interpersoonlijke of omgevingsobstakels (cf. Samuel & Tenenbaum, 2011a). In deze context worden drie metingen voor, tijdens en na de interventie uitgevoerd. (cf. Franck et al., 2018). Aangezien transferatleten nu bezig zijn met hun nieuwe sport, moeten items van de vragenlijst geassimileerd worden (cf. Hayman et al., 2020). Zo moet bijvoorbeeld de Perceived Performance in Sports Questionnaire worden aangepast, omdat de prestaties moeten worden afgeleid van de trainingsomgeving, omdat sporters zich niet meer in een wedstrijdomgeving bevinden (cf. Almagro et al., 2020). Onderzoeksvraag/vragen Wordt talent transfer geleid door strategische overwegingen? - Wat is de inhoud van strategische overwegingen? - Is de Talent Transfer Affinity Questionnaire in staat om talent transfer duurzaam te voorspellen? - Is een bepaald profiel van atleten voorbestemd om gekozen te worden voor talent transfer interventies? Studie I - De Talent Transfer Affiniteit Vragenlijst - Een meetinstrument om de waarschijnlijkheid van een talent transfer te voorspellen? 
Hoe kan talent transfer affiniteit pro-pectief gemeten worden? 
- Hoe kan een talent transfer proces van een atleet gestructureerd worden? - Welke acties kunnen worden waargenomen in de context van een talent transfer proces? - Wat zijn bepalende factoren in primaire en nieuwe sporten die de affiniteit voor talenttransfer beïnvloeden? - Welke doorslaggevende factoren voor talenttransfer zijn in het huidige onderzoek overzien? 
 Studie II - De eerste stap zetten - Wie zijn de atleten die deelnemen aan een talent transfer interventie? 
Is de Talent Transfer Affinity Questionnaire een betrouwbaar instrument voor het bepalen van onderscheidende steekproeven in een talent transfer interventie? - Welke katalysatoren uit de literatuur kunnen bevestigd worden in de steekproef? - Is het mogelijk om atleten te onderscheiden op basis van katalysatoren, acties of andere? 
Studie III - Leidt leervorderingen tot talent transfer? - De evaluatie van een talentidentificatie-interventie Kan leervorderingen in een gerichte sportinterventie worden opgevat als een katalysator voor het talenttransferproces? - Heeft leervorderingen in een interventie ook invloed op de perceptie van sporters (bijv. selectiecriteria)?
- Is de Talent Transfer Affinity Questionnaire ook geschikt om talent transfer affiniteit te meten in de loop van een talent transfer interventie? Welke aanpassingen moeten worden gemaakt? - Wat zijn significante change events in een talent transfer interventie? 


Datum:22 feb 2022 →  31 mrt 2023
Trefwoorden:talent transfer, talent identification, talent development, sports commitment
Disciplines:Economie van sport en fysieke activiteit, Sportwetenschappen, Psychologie van sport en fysieke activiteit
Project type:PhD project