< Terug naar vorige pagina

Project

Het ondersteunen van de geestelijke gezondheid van kinderen met een vlucht- en migratieachtergrond door het bevorderen van familie-school interacties in school gebaseerde psychosociale zorg: Naar een theoretisch model van collaboratieve zorg op school

Europese samenlevingen worden uitgedaagd om gepaste psychosociale ondersteuning te ontwikkelen voor jonge vluchtelingen en migranten. In het nadenken over deze ondersteuning wijzen wetenschappers op het potentieel van school gebaseerde psychosociale interventies. Er is echter nog maar weinig empirisch bewijs voor dit soort interventies. Geworteld in mijn doctoraatsstudie, wil dit onderzoeksvoorstel bijdragen aan de bewijsvoering voor school gebaseerde psychosociale interventies, door het potentieel te onderzoeken van deze interventies om positieve gezins-schoolinteracties te bevorderen die het welzijn van kinderen met een vlucht- en migratieachtergrond ondersteunen. Ik streef daarbij naar de ontwikkeling van: (i) een diepgaand begrip van de perspectieven van schoolse actoren en ouders op gezins-schoolinteracties en hun rol in het welzijn van jonge vluchtelingen en migranten; (ii) een theoretisch model van collaboratieve zorg op school, een interventie die zich richt op gezins-schoolinteracties in het ondersteunen van kinderen met een vlucht- en migratieachtergrond.
Datum:1 okt 2022 →  30 sep 2023
Trefwoorden:Refugee children, Migrant children, School-based psychosocial intervention, Family-school interaction, Collaborative mental health care
Disciplines:Klinische en counseling psychologie