< Terug naar vorige pagina

Project

Het legitimeren van talige hiërarchisering: Elitemeertaligheid op een IB-geaccrediteerde internationale school.

Dit project onderzoekt de talige constructie van elitemeertaligheid in een IB internationale school. Internationale scholen zijn exclusieve onderwijsinstellingen die gewoonlijk transnationaal onderwijs bieden aan expat-kinderen. Op grond van het gebrek aan kennis over hoe talig elitarisme zich manifesteert en hoe het wordt gelegitimeerd in een institutionele onderwijscontext, kijkt dit project specifiek naar (i) hoe leerkrachten en leerlingen op school taalvormen hiërarchiseren in en door concreet taalgebruik; en (2) hoe ze deze talige hiërarchisering legitimeren als een waardevol, respectabel en gerechtvaardigd educatief bezit. Om deze processen te onderzoeken op basis van levensechte data stelt dit project een linguïstisch-etnografische casestudy voor die toelaat om zowel kleinschalige taalinteractieprocessen als hun sociale-ideologische contextualisering voldoende gedetailleerd te analyseren. Op deze manier genereert dit project (i) vernieuwende beschrijvingen van alledaagse taalhiërarchisering en -legitimering op een internationale school; (ii) een meer tastbaar, concreet begrip van elitemeertaligheid als een observeerbare, voortdurende praktijk; en (iii) een verhoogd bewustzijn bij belanghebbenden van deze subtiele taalkundige processen.
Datum:1 nov 2022 →  Heden
Trefwoorden:TAALIDEOLOGIE, TAAL EN ONDERWIJS, TAALGEBRUIK, SOCIALE ONGELIJKHEID
Disciplines:Discourse studies, Pragmatiek, Sociolinguïstiek