< Terug naar vorige pagina

Project

Het effect van parametrische excitatie op de voorspelling van trillingen veroorzaakt door treinverkeer.

Door de grond gedragen geluid en trillingen ten gevolge van spoorverkeer is een probleem met grote sociale en economische relevantie. Trillingen ten gevolge van spoorverkeer ontstaan door verschillende excitatiemechanismen waaronder wiel- en spooroneffenheid, impactexcitatie door spoorverbindingen en  platte wielvlakken, en parametrische excitatie doorde ruimtelijke variatie van de stijfheid van de spoorweg.

Er is aanzienlijke vooruitgang geboekt wat betreft de ontwikkeling van numerieke voorspellingsmodellen. Deze modellen zijn onmisbaar voor het ontwerp van kosteneffectieve maatregelen om trillingen te reduceren ten einde een antwoord te bieden aan de verhoogde publieke sensitiviteit voor geluiden trillingen. Hoewel parametrische excitatie algemeen als een belangrijk excitatiemechanisme wordt beschouwd, wordt het gewoonlijk verwaarloosd in deze modellen. Bovendien hebben recente studies aangetoond dat het effect van trillingsreducerende maatregelen zeer afhankelijk is van de aard van de excitatiemechanismen. Rekening houden met parametrische excitatie in voorspellingen van grondtrillingen is daarom een hoofdthema en de doelstelling van dit PhD project. Dit is in het bijzonder uitdagend omdat aannames betreffende de continuïteit van de spoorweggeometrie, algemeen gedaan voor verbeterde rekenefficiëntie, moeten worden verlaten. De nieuwe methodes ontwikkeld in dit project zullen worden gebruikt om het effect van parametrische excitatie op de doeltreffendheid van trillingsreducerende maatregelen te bestuderen en spoor- en bodemeigenschappen te identificeren aan de hand van in situ tests.

Datum:2 sep 2014 →  30 sep 2018
Trefwoorden:Parametric excitation, Prediction of railway induced Vibrations
Disciplines:Bouwkunde en gebouwentechnologie, Bouwkunde en constructietechnologie, Aardbevingsengineering, Geotechnische en omgevingsingenieurswetenschappen, Waterbouwkunde, Windtechnologie, Mechanica
Project type:PhD project