< Terug naar vorige pagina

Project

Het effect van online algoritmen in het aanwakkeren van attitudinale radicalisering

In ons digitale en data-gedreven medialandschap wordt steeds vaker gebruik gemaakt van algoritmes. Deze tools zijn geprogrammeerd om mensen selectief content te laten zien die ze graag willen zien, waardoor hun reeds bestaande opvattingen en attitudes worden versterkt. Deze ‘versterkingsspiraal’ kan bijdragen tot ideologische radicalisering en polarisatie in de samenleving, vooral omdat algoritmes vaak extremistische inhouden te promoten ten koste van meer gematigde stemmen. Dit project onderzoekt de persuasieve rol van algoritmes bij het beïnvloeden van de opvattingen en attitudes van mensen via digitale media. Vragen die onder meer beantwoord zullen worden zijn: welke mensen zijn het meest vatbaar voor beïnvloeding door algoritmes? Op welke manieren kunnen algoritmes een persuasieve invloeden op mensen? Kan deze invloed leiden tot een versterking van attitude-radicalisering en polarisatie bij individuen? Is confirmation bias het belangrijkste psychologische mechanisme achter dit proces? Etc. Het beantwoorden van deze vragen zal leiden tot belangrijke inzichten in het publieke debat over de (persuasieve) rol en impact van algoritmes in onze digitale samenleving.
Datum:1 okt 2022 →  Heden
Trefwoorden:Algorithms, Filter bubbles, Radicalization
Disciplines:Informatietechnologieën, Communicatiemanagement, Politieke communicatie