< Terug naar vorige pagina

Project

Het effect van neuroanatomische beperkingen op rekenvaardigheden: hoe interinidividuele verschillen in het patroon van de sulcus intraparietalis typische en atypische ontwikkeling van rekenvaardigheden zouden kunnen verklaren

Door een nieuwe neuroanatomische techniek, i.c. onderzoek van de oriëntatie van sulci in de hersenen, kunnen we de oorzaken van individuele verschillen cognitieve prestaties beter in kaart brengen. Deze sulcale patronen liggen immers vast in utero en zijn stabiel dooreen ontwikkeling. In mijn doctoraat onderzocht ik het verband tussen de intrapariëtale sulcus (IPS) en elementaire numerieke vaardigheden. De volgende stap is om te onderzoeken hoe dit sulcale patroon van de IPS samenhangt met meer complexe rekenvaardigheden die op school worden aangeleerd. In het PDM zal ik onderzoeken hoe het sulcale patroon samenhangt met rekenen (project 1). Dit laat mij toe om te onderzoeken of elementaire numerieke vaardigheden het verband tussen sulcale morfologie en rekenen mediëren (Project 2). Tot slot zal ik het verband tussen IPS sulcale morfologie en rekenen onderzoeken in de context van leerproblemen (Project 3).
Datum:5 dec 2019 →  4 dec 2020
Trefwoorden:Numerical Cognition, Sulcal Pattern, Intraparietal Sulcus, Arithmetic, Dyscalculia
Disciplines:Orthopedagogische evaluatie en diagnostiek