< Terug naar vorige pagina

Project

Het effect van mens-mens interactie op de mens-geïnduceerde trillingen van voetgangersbruggen

De gevoeligheid voor mens-geïnduceerde trillingen is in vele gevallen maatgeven voor het ontwerp van slanke voetgangersbruggen. De beoordeling in ontwerpfase is gebaseerd op een voorspelling van de trillingsniveaus en de evaluatie ervan ten opzichte van de relevante comfort criteria. Een nauwkeurige modellering van het dynamisch gedrag van de structuur en de menselijke excitatie voor verschillende belastingsgevallen zijn essentieel om de mens-geïnduceerde trillingen betrouwbaar te voorspellen.

In de huidige ontwerpgidsen, zoals bijvoorbeeld de Europese richtlijn HiVoSS en de Franse richtlijn Sétra, worden sterk vereenvoudigde belastingsmodellen gehanteerd die de ontwerper in staat stellen om het trillingsgedrag van de structuur te beoordelen. Voor voetgangersbruggen die gevoelig zijn voor mens-geïnduceerde trillingen, worden vaak de trillingsproblemen voorspeld voor hoge voetgangersdichtheden. Opdat de voorspellingen van de trillingsniveaus voor dergelijke hoge voetgangersdichtheden betrouwbaar zijn, moet deze rekening houden met de relevante mens-mens-interactie fenomenen.

Deze doctoraatsthesis start met de studie van de modellen beschikbaar in de literatuur die toelaten om mens-mens interactie fenomenen te beschrijven. Een of meerdere van deze modellen zal worden toegepast en aangepast met het oog op de simulatie van realistische voetgangersstromen op voetgangersbruggen. Met behulp van een uitgebreide parameterstudie worden vervolgens de karakteristieken van de menigte bepaald die een dominant effect hebben op de resulterende structurele respons.

 

Deze studie wordt aangevuld met een full-scale experimentele studie op een of meerdere voetgangersbruggen. Aan de hand van deze experimentele studie worden de numerieke voorspellingen geverifieerd en de relevante parameters van het simulatiemodel gekalibreerd.

 

In een laatste fase gaat dit onderzoek op zoek naar een vereenvoudigde methode om de effecten van mens-mens interactie in rekening te brengen in de voorspelling van de structurele respons. 

Datum:1 okt 2014 →  21 mrt 2018
Trefwoorden:Human-induced vibrations, Footbridges, Human-human interaction
Disciplines:Mechanica, Bouwkunde en constructietechnologie, Aardbevingsengineering, Geotechnische en omgevingsingenieurswetenschappen, Waterbouwkunde, Windtechnologie, Bouwkunde en gebouwentechnologie
Project type:PhD project