< Terug naar vorige pagina

Project

Het educatieve gebruik van informatie- en communicatietechnologieën (ICT) in het hoger onderwijs in ontwikkelingslanden

De snelle groei van informatie- en communicatietechnologieën (ICT) in het onderwijs heeft de verwachting doen ontstaan dat nieuwe technologieën de kwaliteit van het onderwijs aanzienlijk zouden beïnvloeden. Ondanks de significante ontwikkeling van ICT in het onderwijs, is er grote bezorgdheid over het gebruik van ICT in het hoger onderwijs (HE). Verschillende onderzoeken hebben de afgelopen jaren gedaan naar het gebruik van ICT in het onderwijs en bijbehorende factoren. Er is echter minder bekend over de mate waarin opvoeders ICT gebruiken in hun onderwijs in HE in het algemeen en in de ingenieursopleiding (EE), met name in de context van ontwikkelingslanden en voorwaarden voor effectief ICT-gebruik in het onderwijs. Deze studie is daarom gericht op het onderzoeken van het educatieve gebruik van ICT en factoren die van invloed zijn op ICT-gebruik in HE in ontwikkelingslanden, met speciale verwijzing naar (EE). Deze studie heeft een theoretische betekenis omdat hiermee de bestaande kennishorizon met betrekking tot het gebruik van ICT door leerkrachten voor onderwijsdoeleinden en daaraan gerelateerde factoren in het hoger onderwijs in de instellingen van ontwikkelingslanden zal worden gestimuleerd. Praktisch gezien zal de identificatie van voorwaarden voor effectief gebruik van ICT door opvoeders waardevolle informatie bieden aan beleidsmakers, onderwijsleiders en opvoeders om het educatieve gebruik van ICT door docenten in het hoger onderwijs in ontwikkelingslanden te verbeteren. Het onderzoek zal gebruik maken van gemengd onderzoeksontwerp en gegevens zullen worden verzameld van opvoeders, afdelingshoofden, decanen, ICT-directeuren en academische vicepresidenten in drie willekeurig geselecteerde instituten van technologieën met behulp van vragenlijsten en interviews. De kwantitatieve en kwalitatieve gegevens zullen worden geanalyseerd met behulp van respectievelijk Statistical Package for Social Science (SPSS 20) en NVivo 11computer-software.

Datum:1 okt 2018  →  Heden
Trefwoorden:ICT integration, developing countries, higher education
Disciplines:Toegepaste economie, Economische geschiedenis, Macro-economische en monetaire economie, Micro-economie, Toerisme
Project type:PhD project