< Terug naar vorige pagina

Project

Het activeren van politieke gender stereotypen: een experimenteel onderzoek naar het effect van de informatieomgeving op het gebruik van politieke gender stereotypen in Vlaanderen.

De positie van vrouwen in de politiek geniet reeds geruime tijd
belangstelling van onderzoekers. Ook nu nog blijft het voor vrouwen
moeilijk om door te dringen in dit door mannen gedomineerde
bastion. Politieke gender stereotypen vormen één van de factoren
die de toegang tot de politiek voor vrouwen belemmeren. Door meer
inzicht te verwerven in onder welke omstandigheden gender
stereotypen geactiveerd worden in de hoofden van kiezers, zorgen
we voor een belangrijke nieuwe bijdrage tot deze literatuur die
voorheen vooral focuste op de aanwezigheid van stereotypen. Er kan
immers geargumenteerd dat stereotypering geen automatisch proces
is, maar afhankelijk is van de context. Een cruciaal gevolg is dat
vrouwelijke kandidaten enorme obstakels moeten overwinnen
wanneer de activering van deze stereotypen plaatsvindt.
In dit project zal de impact van 3 elementen van de informatieomgeving
(die activering kunnen veroorzaken) onderzocht worden:
de politieke context, het belang van bepaalde beleidsissues en de
beleidsstandpunten van kandidaten. Hiertoe werden innovatieve
experimentele designs ontwikkeld, die toelaten om meer nuance van
de echte wereld binnen te brengen in de experimentele omgeving.
De vooropgestelde methodologie zal er voor zorgen dat we een
coherent inzicht krijgen in de rol van gender bij de beoordeling van
kandidaten.

Datum:5 okt 2019 →  31 okt 2020
Trefwoorden:Verkiezingen, Genderstereotypen, Politieke vertegenwoordiging, Gender, Politieke psychologie, Surveyexperiment
Disciplines:Publieke opinie, Stemgedrag, Politieke psychologie, Belgische politiek