< Terug naar vorige pagina

Project

Gevoeligheidsanalyse van lichtgewicht ontwerpconcepten in termen van versnellingsbakakoestiek

Het verkleinen van aandrijflijnen leidt vaak tot lichtere en flexibelere constructies. De hogere elasticiteit van de componenten van het systeem heeft een directe invloed op de bestaande versnelling van de versnelling en de overdrachtspaden van de versnellingsbak. Hogere flexibiliteit van de behuizing, assen en onbewerkte tandwielen veroorzaken bijvoorbeeld een grotere foutieve uitlijning in de tandcontacten, wat kan leiden tot grotere systeemexcitaties en tot slechtere akoestische prestaties. Om de risico's en mogelijkheden van lichtgewicht ontwerpen in termen van akoestische prestaties van de versnellingsbak te identificeren, zullen op simulatie gebaseerde gevoeligheidsanalyses en parameteronderzoeken worden uitgevoerd. Naast het onderzoek naar lichtgewicht constructietechnieken, zullen nieuwe productietechnologie├źn, bijvoorbeeld de additieve fabricage van tandwielen door selectief lasersmelten, evenals akoestisch veelbelovende materialen (bijv. Schuimstructuren of metamaterialen) deel uitmaken van de analyse. De combinatie van verschillende lichtgewichtbenaderingen zal leiden tot nieuwe mogelijke ontwerpconcepten voor versnellingsbakken. Het potentieel en de risico's van deze geavanceerde ontwerpen zullen worden vergeleken met de best beschikbare huidige systemen.
Datum:12 jan 2021  →  Heden
Trefwoorden:NVH, Gearbox Acoustics, Lightweight Design
Disciplines:Akoestiek, geluid en trillingsgerelateerde ingenieurskunde
Project type:PhD project