< Terug naar vorige pagina

Project

Geavanceerde ontwerpmethoden voor conjoint studies.

Discrete keuze-experimenten worden alsmaar vaker gebruikt door marketeers om de voorkeuren van de consumenten in kaart te brengen. Er werd al meermaals aangetoond dat het efficiënt opzetten van een dergelijk experiment de nauwkeurigheid van de parameterschattingen en de voorspellingen serieus kan verbeteren zodat de resultaten betrouwbaarder worden. In dit project worden verschillende aspecten van een dergelijk optimaal opzet bestudeerd en geoptimaliseerd. Zo wordt er nagegaan hoe de experimenten moeten opgebouwd worden indien men segmentatiemodellen wil schatten. Hierbij wordt uitgegaan van standaard latente klassenmodellen waarbij verondersteld wordt dat de segmenten homogeen zijn alsook van veralgemeende latente klassenmodellen die ook de heterogeniteit binnen de segmenten modelleren. Daarnaast wordt er een oplossing gezocht voor zelfselectie-effecten die kunnen optreden als de deelnemers aan de online experimenten niet representatief zijn voor dat deel van de bevolking waarin men geïnteresseerd is. Ook wordt nagegaan of het incorporeren van extent-of-preference informatie naast de gemaakte keuze van de parameterschattingen gevoelig kan verbeteren. Ook enkele technische aspecten zullen hierbij aan bod komen zoals het vergelijken van verschillende sampling methoden voor het benaderen van multivariate integralen die nodig zijn voor het construeren van efficiënte ontwerpen voor gemengde logit modellen.
Datum:1 okt 2010 →  31 dec 2010
Trefwoorden:Discrete choice experiments, Efficient design, Latent class model, Respondent heterogeneity, Mixed logit model
Disciplines:Toegepaste wiskunde, Statistische en numerieke methoden, Marketing, Toegepaste economie, Economische geschiedenis, Macro-economie en monetaire economie, Micro-economie, Toerisme