< Terug naar vorige pagina

Project

Gam(e)(a)ble: Interdisciplinair onderzoek naar de grensvervaging tussen gamen en gokken bij tieners

Dit project focust op de toegenomen gemedieerde blootstelling van minderjarigen aan gokken. Videospellen met niet-monetaire elementen van gokken, zoals gratis casinogames maar ook in-app aankopen van lootboxes (schatkisten), en de vaak verdoken en minder afgebakende vormen van online gokken, zoals bv. skin betting en de persuasieve invloeden van influencers, opereren binnen een grijze zone gekenmerkt door een grensvervaging tussen (online) gamen en gokken. Studies naar gesimuleerd gokken in games zijn nog maar van recente datum en geen enkele studie heeft jonge spelers kunnen opvolgen tijdens hun ontwikkelingsfase. Vroege blootstelling aan gokelementen in games vergroot mogelijk de kans op gokken op latere leeftijd en de ontwikkeling van problematisch gedrag. Vanuit deze bezorgdheid richt dit project zich op 4 grote maatschappelijke bezorgdheden en onderzoeksnoden via een interdisciplinair, innovatief onderzoeks- en valorisatie programma: - mediatechnologisch onderzoek om a) de classificatie- en labellingsystemen van gokelementen in videospellen die populair zijn bij tieners te herdefiniëren, en b) de relatie te ontrafelen tussen de blootstelling aan persuasieve media-inhouden over gokken (reclame, sponsoring, online social influencers) en de attitude van tieners tov gokken en hun game- en gokgedrag; - een analyse van het bestaand wettelijk en (zelf)regulerend internationale kader en de definitie van een toekomstbestendig raamwerk om minderjarige consumenten te beschermen; - longitudinaal psychologisch ontwikkelingsonderzoek gefocust op gesimuleerd gokken bij jongeren, resulterend in adviesstrategieën en -instrumenten voor ouders en een meetinstrument voor het opsporen van (f)actoren die leiden tot risicovol gokgedrag bij tieners; - onderzoek op het gebied van preventie, vroegtijdige interventie en sociale bijstand en het iteratief ontwikkelen en testen van toolkits en protocollen voor professionals, welzijns- en onderwijsactoren en voor jongeren en ouders.

Datum:1 okt 2020 →  Heden
Trefwoorden:gaming, gambling, psychological development of youth, technology, law & regulations
Disciplines:Media- en communicatiebeleid, Media- en communicatietheorie, Onderzoek van mediapubliek
Project type:PhD project