< Terug naar vorige pagina

Project

Fair Play? Een Onderzoek naar Speler Attitudes, Aankoopgedrag en Ethiek in de Context van Microtransacties in Digitale Games

Het onderzoek zal zich focussen op het voorkomen van microtransacties in digitale games. Microtransacties verwijzen naar in-game aankopen van extra downloadbare content en/of virtuele goederen die de beleving van de speler kunnen verlengen en/of verbeteren. Ze hebben belangrijke voordelen voor spelers, aangezien ze zorgen voor een extra bron van inkomsten voor game bedrijven, die daardoor hun prijzen laag kunnen houden (of hun games initieel zelfs gratis aan kunnen bieden). Spelers betalen enkel voor die inhoud waarin ze effectief geïnteresseerd zijn. Er woedt echter ook een hevig debat omtrent de ethiek van dit microtransactie model. Zowel consumenten als wetgevers uiten publiekelijk hun bezorgdheid en roepen op tot strictere (zelf-)regulering van microtransacties in games, omdat sommige strategieën oneerlijk en manipulatief zouden kunnen zijn, en zelfs zouden kunnen worden gelinkt aan gokken. Dit is met name problematisch omdat ook minderjarigen frequent in aanraking komen met microtransacties in games. Academisch onderzoek heeft zich evenwel nog nooit gebogen over de impact van microtransacties in digitale games op (jonge) spelers. Het doel van het onderzoeksproject is daarom om, aan de hand van zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek, de soorten microtransacties die aanwezig zijn in games te identificeren, de huidige staat van regulering te analyseren, te bestuderen hoe de verschillende microtransacties worden geëvalueerd, wat hun psychologische effecten zijn op (jonge) spelers, en of zij eerlijk en ethisch zijn ten opzichte van alle betrokken partijen.

Datum:11 jan 2021 →  Heden
Trefwoorden:Gokken, Ethiek, In-game aankopen, Digitale games, Aankoopgedrag, Microtransacties, Attitudes, Regulering
Disciplines:Digitale media, Media- en communicatiebeleid, Menselijk informatiegedrag, Consumentenpsychologie, Leren en gedrag, Ethiek van technologie, Cognitieve processen, Consumentengedrag, Motivatie en emotie