< Terug naar vorige pagina

Project

ExperienceTwin

Extended reality (XR) zien we als een sterke opkomende technologie met een toenemende integratie van sensoren. Deze technologie is bij uitstek geschikt om verschillende processen, waar menselijke interacties centraal staan, op goedkope, efficiënte en schaalbare manier te simuleren in realistische omgevingen.

Dit staat in contrast met de huidige realiteit: vooralsnog is XR een onderbenutte tool binnen de Vlaamse industrie. Via dit project willen we onze expertise rond het ontwerpen en uitvoeren van een veelvoud aan XR-gedreven experimenten, op behapbare wijze aan industrie spelers voorleggen. Dit zien we vooral toepasbaar binnen gesimuleerde gebruikerservaringen nml (1) gebruikerstesten en (2) opleidingen en training. We merken dat het voor veel bedrijven en organisaties niet evident is om die stap te maken en dat het opzetten van nieuwe XR testen of trainingen of het integreren van XR binnen hun bestaande processen moeilijk verloopt of dat ze de meerwaarde (nog) niet zien.

 

Uit eigen onderzoek zien we dat XR technologie hier veel potentieel biedt, om snel bepaalde product-ervaringen te modelleren, waar een eerste gebruiksscenario mee geanalyseerd kan worden (gebruikerstesten). Daarnaast kunnen trainingsprocessen vertaald worden naar virtuele omgevingen, met bijzondere aandacht voor zintuiglijk realisme. In beide gevallen kan deze ‘digitale’ gebruikerservaring, d.w.z. de prille interactie met een prototype of het verloop van een training, uitgebreid in kaart gebracht worden dankzij het toenemende aantal ingebouwde sensoren, en de absolute controle over de virtuele digitale omgeving en alle onderdelen daarbinnen.

Algemeen doel

De afgelopen jaren hebben wij nieuwe methodes, tools en software onderzocht en ontwikkeld om testen en training in XR te valideren alsook verder te automatiseren door gebruik te maken van nieuwe protocols. In TETRA ExperienceTwin willen we verder bekijken hoe deze gebruikerservaringen ook laagdrempelig en met voldoende meerwaarde kan toegepast worden door bedrijven. Meer specifiek bekijken welke state-of-the-art tools er beschikbaar zijn om interactieve en digitale experience twins te bouwen van deze processen, en hoe ze door bedrijven geïntegreerd kunnen worden in hun bestaande workflows. Tenslotte onderzoeken we hoe we geobserveerd gedrag tijdens deze ervaringen (o.a. psycho-fysiologische data) naar concrete ISO-standaarden kunnen vertalen, en omvattende rapporten met inzichten in de gebruikservaring kunnen (laten) genereren.

 

Binnen onze doelgroep maken we een onderscheid tussen Integratoren en Afnemers. De doelgroep van Integratoren bestaande uit tientallen kleine en middelgrote Vlaamse ondernemingen met een traditie in simulatie en ICT. De doelgroep van Afnemers ​bestaat uit een uitgebreide groep bedrijven uit diverse sectoren waar deze gebruikerstesting (user-centered) services meerwaarde bieden. ExperienceTwin zal hen (1) in staat stellen om vanuit geïnformeerde beslissingen in te zetten op de juiste technologie, (2) zelf aan de slag laten gaan met beschikbare tools, (3) begeleiden in hun vraagarticulatie en (4) het vinden van en (5) het communiceren met de geschikte partners waar nodig.

Concrete doelen
  • Technologie-exploratie. Het beoogde doel van technologie-exploratie is dat de doelgroep actief geëxperimenteerd heeft met (1) tools om immersieve omgevingen efficiënt en goedkoop op te zetten waarin gebruikerstesten kunnen plaatsvinden, (2) XR platformen die toelaten om tijdens de virtuele gebruikerstest een groot aantal objectieve metrieken van gebruikerservaring te genereren en (3) methodes om objectieve gebruikersdata te vertalen naar concrete industry-standard (ISO standards) rapportering van gebruikerservaring. Deze worden aangebracht via minimaal 7 thematische workshops in samenspraak met de gebruikersgroep.
  • Technologie-adaptatie:​ Het beoogde doel van technologie-adaptatie is om de geëxploreerde XR technologieën in minimaal 3 integrale design trajecten te doorlopen en daarnaast minimaal 8 concrete demonstrators uit te werken.
  • Netwerken:  Verbinden van partners uit aanbod- en vraagzijde en verbreding van netwerk door kruisbestuiving via de bijeenkomsten van de begeleidingsgroep, seminaries, demo’s, workshops en tijdens sessies van de XR academy van Howest, alsook bij de marktplaats en matchmaking sessie in het slotevent.
Datum:1 okt 2022 →  Heden
Trefwoorden:training, gebruikerstesten, gebruiksgericht ontwerpen
Disciplines:Mens-machine interactie, Virtual reality en gerelateerde simulatie, Human-centered design