< Terug naar vorige pagina

Project

Ethiek en fondsenwerving vanuit het perspectief van de donateur

In een competitieve non-profitsector is donorretentie van vitaal belang voor duurzaam individueel geefgedrag. Vertrouwen is één van de belangrijkste drijfveren van donorloyaliteit. Non-profitorganisaties kunnen dit vertrouwen bevorderen door zich aan professionele gedragsstandaarden te houden. Door de jaren heen zijn er verschillende (zelfregulerende) organisaties opgezet in veel verschillende landen om ethiek in fondsenwerving te reguleren. Hun ethische codes voor fondsenwerving worden meestal ontwikkeld door en voor fondsenwervers. Het is verrassend dat kritische reflecties over ethiek in fondsenwerving zelden plaatsvinden vanuit het perspectief van de donateur. Hoewel verschillende studies het gedrag en de motivaties van donateurs hebben onderzocht, is er heel weinig bekend over de ethische perceptie van donateurs over huidige fondsenwervingspraktijken alsook over de processen die deze overtuigingen aansturen. Het huidige project stelt zich tot doel dit hiaat in de professionele en academische literatuur aan te pakken.
Datum:5 nov 2018 →  30 sep 2020
Trefwoorden:fundraising
Disciplines:Toegepaste economie, Economische geschiedenis, Macro-economie en monetaire economie, Micro-economie, Toerisme