< Terug naar vorige pagina

Project

EluciDATA

De algemene doelstelling van EluciDATA is om data innovatie (d.i. innovatie die mogelijk wordt door het gericht exploiteren van data) te stimuleren.

De concrete doelstelling is om bedrijven te ondersteunen bij de realisatie van data innovaties door:
* kennis en expertise rond alle relevante data innovatie aspecten (technologisch, organisatorisch, maatschappelijk en economisch) te bundelen;
* representatieve demonstratoren te ontwikkelen die het potentieel van data tastbaar maken in de bedrijfsspecifieke context en de uitdagingen en risico’s die ermee gepaard gaan duidelijk maken;
* data innovatie starter kits op te stellen die relevante kennis bundelen en die bedrijven toelaten sneller en (eventueel) zelfstandig van start te gaan met specifieke data innovaties;
* een platform voor industriële interactie op te zetten dat op verschillende manieren interactie tussen bedrijven, kenniscentra en informele organisaties ondersteunt;
* een expertennetwerk van minstens 15 experten uit te bouwen die specifieke kennis ter beschikking stellen.

De omvang van de reële doelgroep wordt geschat tussen 437 en 1.865 Vlaamse bedrijven, afhankelijk van eerder conservatieve of meer optimistische parameters. Deze doelgroep is multisectorieel omdat data innovaties vandaag in bijna alle sectoren plaatsvinden en er bruggen dienen te worden gemaakt met de ICT sector waar de (schaarse) kennis om deze data innovaties te realiseren aanwezig is. Daarom benaderen we ook een secundaire doelgroep, nl. sector organisaties die toegang bieden tot bedrijven actief in andere sectoren dan de ICT, waardoor we een schalingseffect naar de primaire doelgroep kunnen realiseren. Met dit VIS-traject opteren we dan ook voor een gebundeld, gecentraliseerd initiatief in Vlaanderen eerder dan deze initiatieven te versnipperen over de verschillende sectoren.

Data overspoelt bijna alle sectoren van onze economie, men spreekt vaak over de data(-gedreven) economie.
Hoewel data in steeds grotere mate beschikbaar is, de technologie om data te exploiteren steeds matuurder wordt, en de opportuniteiten gecreëerd door data enorm zijn, blijkt uit het intense voortraject van EluciDATA dat het potentieel nog onderbenut wordt in de meeste Vlaamse bedrijven. Vele (ook niet-ICT) bedrijven worden overdonderd door de data-intensieve omgeving waarin ze opereren, maar slechts enkele daarvan zijn zich bewust van het potentieel van de data. Weinigen weten wat data precies voor hen kan betekenen, en de meesten weten niet hoe ze dat potentieel kunnen realiseren.

De algemene doelstelling van EluciDATA is om data innovatie (d.i. innovatie die mogelijk wordt door het gericht exploiteren van data) te stimuleren.

We beogen in het algemeen een verhoging van het aantal ontwikkelde data-gedreven producten en diensten door de bedrijven uit de doelgroep.

Vlaamse bedrijven hebben er alle belang bij om hun toegevoegde waarde in toenemende mate op data te
concentreren eerder dan op de hard- en/of software die, in een steeds sneller veranderende context, een minder duurzaam model biedt. Indien ze hun huidige groei willen beschermen en onderhouden, en willen kiezen voor een lange termijn groeipad, dan is het belangrijk dat ze kunnen inspelen op actuele internationale trends zoals data exploitatie en big data, SaaS, cloud computing, e.v.a.

Bij de start van het EluciDATA project werd een gebruikersgroep van een dertigtal geïnteresseerde bedrijven samengesteld waarin zowel problem owners (d.i. bedrijven die data bezitten en voor wie data innovatie een uitdaging vormt), als technologieproviders (d.i. bedrijven die oplossingen rond data innovatie aanbieden) vertegenwoordigd waren.
In de eerste fase van het project werd gefocust op de iteratieve ontwikkeling van een data innovatie kompas. Daartoe werden verschillende collectieve en bilaterale meetings met verschillende leden van de gebruikersgroep georganiseeerd voor het extraheren van de business context, functionele en technische vereisten, huidige aanpak van en uitdagingen rond data innovatie, etc. Uit de verzamelde inzichten werd de demonstrator tree geëxtraheerd, die dient als data innovatie kompas voor de bedrijven in de gebruikersgroep. Het gidst bedrijven via een hoog-niveau beschrijving van de business context, de specifieke doelstellingen en illustratieve use cases en scenario's naar specifieke data-gedreven innovaties en oplossingen die voor hen relevant kunnen zijn.
Op basis van het data innovatie kompas werden vervolgens demonstratoren geïnitieerd, waarbinnen we werken rond concrete use cases in samenwerking met de bedrijven uit de gebruikersgroep. Nadien werden deze demonstratoren omgevormd tot Starter Kits, waarin de ‘lessons learned’ bij de ontwikkeling van de demonstratoren worden geëxtraheerd en verrijkt met de nodige technische/theoretische achtergrondinformatie (zoals o.m. de gebruikte platformen, bibliotheken en algoritmen, vereisten voor de data, toegepaste methodologieen, etc).
Op basis van de uitdagingen die we ervaarden bij de ontwikkeling van de demonstratoren, werd ook een Mastercourse ‘Data Innovation beyond the Hype’ opgezet, waarin zowel een overzicht gegeven wordt van de totaalaanpak (de data science workflow) om aan de slag te gaan met data in een bedrijfscontext, alsook ingegaan wordt op een aantal specificieke topics om bedrijven te ondersteunen bij concrete uitdagingen (bv. het verkennen van de data, het extraheren van features, etc.). Van deze Mastercourse vonden ondertussen verschillende edities plaats. Ook na het einde van het project, blijft Sirris deze sessies aanbieden als deel van haar Mastercourse ‘Data Innovation beyond the Hype’ (https://elucidatalab.sirris.be/mastercourse-data-innovation-beyond-hype).
Verder was er ook ruime sensibilisatie door de organisatie van verschillende workshops (bv. de ‘Dig Your Data’ workshops georganiseerd door Agoria) en dissiminatie via verschillende events (bv. de EluciDATA Tech Brokerage en het seminarie rond de opportuniteiten en uitdagingen bij het delen van data). Deze mastercourses, workshops en events lieten toe om bedrijven diepere inzichten te geven in de concrete opportuniteiten voor hun bedrijfscontext, en hen de nodige kennis aan te reiken om hier mee aan de slag te gaan.
Samenvattend kan gesteld worden dat de verschillende initiatieven binnen het EluciDATA project een significante invloed hadden op de stimulatie van data innovatie, waarbij een groot aantal bedrijven werden bereikt en inspiratie hebben opgedaan via de verschillende workshops en events, bijkomende kennis hebben opgebouwd tijdens de mastercourse sessies, of van start zijn gegaan met een innovatietraject binnen het bedrijf aan de hand van de Starter Kits of in het kader van een bilateraal of collectief onderzoeksproject. Hieruit kan dus besloten worden dat het project een duidelijke toegevoegde waarde was voor het versnellen van data innovatie binnen de industrie.
Sirris zal deze community van bedrijven verder zetten binnen haar Data and AI Compentence Lab, in nauwe samenwerking met projectpartners KU Leuven (DTAI) en Agoria. Contacteer ons voor meer informatie (elucidatalab@sirris.be - https://elucidatalab.sirris.be)

Datum:1 sep 2014 →  31 aug 2018
Trefwoorden:data innovatie kennisbank, data innovatie kompas, data innovatie starter kits, expertennetwerk, platform voor industriële interactie, representatieve demonstratoren
Disciplines:Andere ingenieurswetenschappen en technologie niet elders geclassificeerd