< Terug naar vorige pagina

Project

Eindes performen: een theoretisch-methodologisch onderzoek naar postume dramaturgie.

De ecocatastrofe en de toenemende rol van technologie in surveillance en in de manipulatie van democratieën, leiden ertoe dat hedendaagse theatermakers en choreografen voorstellingen maken over 'eindes'. Dood, spoken, extinctie, instorting, machines verstrengeld met meer-dan-menselijke entiteiten die doorgaan 'zonder ons': het zijn centrale thema's in 'Performing Ends'. Dit onderzoek claimt dat de posthumanistische golf in theorie en podiumkunsten overgaat in het 'postume'. Met het einde aan de horizon, beweegt het theater voorbij elk betekenisvol drama, vervaagt de object-subject scheiding, en lopen menselijke performers verloren in een wereld die ze niet langer begrijpen. Dramaturgieën van eindes beginnen na de catastrofe en ontvouwen zich als een voortdurende epiloog. Kris Verdoncks werk over extinctie en uitputting, Amada Piña's dekoloniale dramaturgieën van bedreigde dansen en Arkadi Zaides' spectrale performances van de doden en straling staan centraal in dit project. Daarnaast zal dit project dramaturgie hanteren als methode en praktijk: het onderzoek zal een methodologie ontwikkelen voor de analyse van dramaturgieën van eindes en posthumane podiumkunsten in het algemeen. Voortbouwend op science-and-technology studies, posthumanistische performativiteit en "veldfilosofie", wordt een theoretisch kader uitgewerkt dat toelaat het creatieprocess te bestuderen, om zo te begrijpen hoe meer-dan-menselijke actoren intrinsiek deel uitmaken van dramaturgieën van het einde
Datum:1 jan 2023 →  Heden
Trefwoorden:THEORETISCHE STUDIE, INTERVIEW
Disciplines:Kritiek en theorie, Podiumstudies, Theaterwetenschappen, Choreografie, Dramaturgie
Project type:Samenwerkingsproject