< Terug naar vorige pagina

Project

Een empirische toetsing van consumptiekeuzes van consumenten

Bij het kiezen van een pub/café om te bezoeken zijn consumenten zelden trouw aan één pub, en zullen ze vaak meerdere pubs frequent bezoeken, waarbij ze vaak binnen een tijdspanne van een aantal uren naar meerdere pubs gaan. Bovendien is de keuze tussen pubs complex en niet alleen gebaseerd op de locatie, maar ook op andere factoren, zoals afstand, service, sfeer en de verscheidenheid aan zowel eet- als drinkwaren (Wells et al, 2019 en Grayson en McNeill, 2009). De laatste decennia neemt het aantal pubs in veel landen echter af. Daarom is het belangrijker dan ooit om te begrijpen waarom mensen specifieke pubs bezoeken en andere pubs niet en welke kenmerken zij zoeken in de pubs die zij bezoeken.  Dit onderzoek heeft tot doel gegevens te verzamelen die ons helpen hun keuzes te begrijpen. Door dit onderzoek in verschillende landen uit te voeren willen wij bovendien eventuele bestaande verschillen tussen gemeenschappen ontrafelen. In dit onderzoek zullen wij voor verschillende landen bepalen hoe consumenten een aantal zogenaamde "pub-keuze-kenmerken" rangschikken. We zullen dit doen door middel van een experimentele Q-sort benadering (Watts en Stenner, 2012) om het relatieve belang van elk van deze variabelen te bepalen, specifiek gericht op café-keuzegedrag. De gegevensverzameling zal bestaan uit drie delen: ten eerste een enquête voorafgaand aan het experiment over socio-demografische gegevens en "café-bezoekgewoontes"; ten tweede het eigenlijke Q-sort experiment en ten derde een enquête na afloop van het experiment.

Datum:13 feb 2023 →  Heden
Trefwoorden:café keuzegedrag, q-sort methodologie, café bezoek
Disciplines:Culturele economie, economische sociologie, economische antropologie, Huishoudelijk gedrag en familieorganisaties