< Terug naar vorige pagina

Project

Dynamisch perspectief op de relatie tussen motivatie en identiteitsonderhandeling in erfgoedtaalcontexten

Dankzij de globalisering groeit de aanwezigheid van Chineestalige mensen in België, en dat geldt ook voor Heritage Learners (HL). Door de invloed van de talige omgeving worden lokale talen zoals het Nederlands en het Frans de eerste taal van Belgische-Chinese afstammelingen, terwijl Chinees hun erfgoedtaal (HL) wordt.

Op het gebied van HL-studies zijn zowel identiteit als motivatie prominente thema's (Leeman, 2015; Li &Duff, 2014), en de identiteit en motivatie van leerders zijn nauw met elkaar verweven (He, 2010; Li &Duff, 2014). Het grootste deel van het onderzoek richt zich echter op hun statische en kenmerkende aard ervan, en slechts een paar wetenschappers hebben aandacht besteed aan de dynamische veranderingen en interactie tussen motivatie en identiteit (Choi, 2018). Aangezien de meeste Belgische Chinese afstammelingen "biculturele identiteiten" hebben en "twee(meer)talig" zijn, is hun dynamische identiteitstrajecten in het proces van het leren van Chinees het onderzoeken waard.

Daarom zal dit onderzoeksproject het theoretische kader van het L2 motivational self-system (L2MSS) en Identity Negotiation Going (INT) en onderzoeksinstrumenten zoals semigestructureerde interviews, kwantitatieve analyse en vragenlijsten gebruiken om een longitudinale studie uit te voeren naar de interactie tussen identiteit en motivatie van Chinese afstammelingen die Chinees studeren in Belgische Chinese taalscholen. Het project is innovatief omdat het de context voor Chinees HL-onderzoek in een niet-Engelstalige context vaststelt, de dynamische interactie tussen identiteit en motivatie onderzoekt en het Chinese HL-leren van Belgische Chinese immigranten afstammelingen onderzoekt vanuit de perspectieven van cultuur, psychologie en persoonlijke ervaring. Het onderzoek probeert de academische ondersteuning voor deze groep te verbeteren en nuttige aanbevelingen voor Chinees HL-onderwijs te produceren.

 

Datum:19 sep 2022 →  Heden
Trefwoorden:heritage language, motivation, identity
Disciplines:Chinese taal
Project type:PhD project