< Terug naar vorige pagina

Project

Domineert Distributie Content of Domineert Content Distributie? Een Onderzoek naar de Politieke Economie van Audiovisuele Distributie

Technologische ontwikkelingen (bijvoorbeeld de opkomst van digitale en online tv-platforms) en beleidsmaatregelen (bijvoorbeeld de liberalisering) hebben de machtsstructuren in de audiovisuele media landschap, in het bijzonder de relatie tussen tv-zenders en distributeurs veranderd. In de afgelopen decennia heeft audiovisuele distributie geëvolueerd van een lokale nutsbedrijf om een ​​wereldwijde business, en heeft de voortdurende mutatie van de media-industrie gedreven. Ondanks zijn belangrijke rol heeft tv-distributie nauwelijks onderzocht door media onderzoekers (zoals de meeste aandacht gaat uit naar tv-productie en receptie). Het project richt zich daarom op de veranderende politieke economie van tv-distributie en is bedoeld om de (veranderende) machtsverhoudingen met tv-zenders te ontrafelen. Sinds machtsverhoudingen in de TV-markten vaak afhangen van de politieke en economische context, is het belangrijk om die contextuele ‘power parameters’ die de kracht relatie te bepalen te identificeren. Door middel van een vergelijkende case study aanpak, een combinatie van diepte-interviews met experts en document analyse, zal de politieke en economische context van de TV verdeling over vier Europese landen worden vergeleken, en het respectieve belang van de verschillende vermogens parameters zal worden beoordeeld. Vanwege de actualiteit, het onderzoek is van groot belang voor onderzoekers, beleidsmakers en media beoefenaars.

Datum:1 okt 2014 →  30 sep 2017
Trefwoorden:distributie, politieke economie
Disciplines:Politieke organisaties en instellingen, Multilevel governance, Andere politieke wetenschappen, Andere economie en bedrijfskunde, Nationale politiek, Politieke theorie en methodologie, Internationale en vergelijkende politiek, Politiek gedrag, Burgerschap, immigratie en politieke ongelijkheid, Openbaar bestuur