< Terug naar vorige pagina

Project

Discrete keuze modellen met screening regels: modellering en design

Als mensen kiezen tussen producten dan maken ze een afweging op basis van productkenmerken. Standaard keuze modellen veronderstellen dat men kiest tussen alle beschikbare producten, en dat men rekening houdt met alle productkenmerken. Recent onderzoek toont echter dat mensen screening regels gebruiken om de keuze taak te vereenvoudigen. Consideration-set screening (CSS) regels veronderstellen dat men eerst producten elimineert die niet geschikt zijn, en dat men vervolgens een keuze maakt uit de overblijvende producten. Bij attribute non-attendance (ANA) screening negeert men bepaalde product kenmerken bij het maken van een keuze. Het doel van dit project is om (1) CSS modellen te ontwikkelen die rekening houden met ANA, en die heterogeniteit in de parameters van het keuze model kunnen vatten, en (2) rekening te houden met screening regels bij het sequentieel genereren van keuze-sets op maat van het individu.
Datum:1 okt 2017 →  30 sep 2021
Trefwoorden:choice models
Disciplines:Toegepaste economie, Economische geschiedenis, Macro-economie en monetaire economie, Micro-economie, Toerisme