< Terug naar vorige pagina

Project

Dialogale theologie en katholiek onderwijs: op weg naar een gedeelde toekomst in Noord-Ierland.

Het katholieke onderwijs in Noord-Ierland staat momenteel voor enorme uitdagingen. Aan de ene kant is er de post-seculiere, post-christelijke sociaal-culturele context die vandaag overal in Ierland zichtbaar is. Deze situatie heeft een ernstig negatief effect op het religieus geloof en de religieuze praktijk, verder versterkt door schandalen in de kerk. Aan de andere kant neemt de politieke en sociale druk toe om een einde te maken aan op geloof gebaseerd onderwijs in Noord-Ierland. Men hoopt zo het aanhoudende maatschappelijk conflict tussen protestanten en katholieken tot een oplossing te brengen en de visie van de vredesakkoorden van Goede Vrijdag (Belfast) volledig te realiseren. Onze onderzoeksvraag is of confessioneel onderwijs niet deel van de oplossing in plaats van deel van het probleem kan worden. De centrale stelling van dit proefschrift luidt dat door ‘dialoog’ te begrijpen als kern en essentieel concept van christelijke theologie, het kan helpen om het katholieke onderwijs in Noord-Ierland te recontextualiseren op een manier die met vertrouwen de uitdagingen van een post-seculiere, post-christelijke context kan aangaan, en actief kan bijdragen aan het streven naar vrede. Theologie, opgevat als essentieel dialogisch, kan een legitieme en solide basis bieden voor de Katholieke Dialoogschool, die ook cultureel en politiek plausibel voor de realisatie van een gedeelde toekomst in Noord-Ierland.

Datum:1 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:Dialogue, Catholic Education, Peace Building, Northern Ireland
Disciplines:Fundamentele en systematische theologie
Project type:PhD project