< Terug naar vorige pagina

Project

De wiskundige en wiskundedidactische kennis van toekomstige leerkrachten in het domein van de rationale getallen.

De overgang van natuurlijke naar rationale getallen verloopt bij de meeste leerlingen niet probleemloos. Veel leerlingen schrijven ten onrechte eigenschappen van natuurlijke getallen toe aan rationale getallen, een fenomeen dat in de literatuur bekend staat als de natural number bias. Bijvoorbeeld, leerlingen veronderstellen vaak dat 1/5 groter is dan 1/4 omdat 5 groter is dan 4. Het conceptueel onderscheid tussen natuurlijke en rationale getallen voor leerlingen inzichtelijk maken, vergt van leerkrachten de geschikte kennis om op een accurate manier aan te sluiten bij de voorkennis van leerlingen en op een adaptieve manier verschillende representaties (zoals schemas, realistische contexten) aan te wenden. In dit verband is zowel toereikende wiskundige kennis over de overgang van natuurlijke naar rationale getallen (m.n. Hebben ze een diepgaand begrip van beide getallendomeinen?) en wiskundedidactische kennis (m.n. Kunnen ze anticiperen op misvattingen bij leerlingen en hebben ze een brede waaier van representaties ter beschikking om deze misvattingen te voorkomen?) bij leerkrachten belangrijk. Deze onderzoekaanvraag beoogt, vooreerst, om de wiskundige en wiskundedidactische kennis bij toekomstige Vlaamse leerkrachten basisonderwijs te bevragen. Ten tweede, door het implementeren van een lessenreeks over de natural number bias in de lerarenopleiding basisonderwijs hoopt het deze wiskundige en wiskundedidactische kennis bij toekomstige leerkrachten, en bijgevolg hun onderwijspraktijk, te verbeteren.
Datum:1 okt 2011 →  30 sep 2013
Trefwoorden:Natural number bias, Rational numbers, Teacher training, Content knowledge, Pedagogical content knowledge, Primary education, Mathematics education
Disciplines:Onderwijs, cultuur en maatschappij