< Terug naar vorige pagina

Project

De waardering van jobeigenschappen en de impact daarvan op ongelijkheid en de toegevoegde waarde van onderwijs

Het doel van dit project is om te achterhalen hoe werknemers de waarde van hun job inschatten, essentieel om het huidige jobklimaat te beoordelen op vlak van efficiƫntie, ongelijkheid en de waarde van onderwijs. We beginnen met de nauwkeurigheid en kost af te wegen van drie methodes om te achterhalen hoeveel loon men bereid is te betalen voor bepaalde jobeigenschappen, met jobzekerheid als specifiek voorbeeld. Dan gebruiken we de meest efficiƫnte methode om te testen of extra jobkwaliteit minder gewaardeerd wordt naarmate men er meer van heeft, tot nu toe altijd verondersteld in de literatuur.
We gebruiken deze resultaten om te schatten hoeveel ongelijkheid er is in de VS eens je verschillen in jobkwaliteit mee rekent, bvb. op vlak van geslacht, ras of onderwijs. Tevens gebruiken we de schatting van de waarde van jobzekerheid om te verklaren waarom jobzekerheid zo wijdverspreid is ondanks de moral hazard risico's die ermee gepaard gaan. Onze resultaten zijn ook nuttig om studies van jobmobiliteit en ondernemerschap te beoordelen, aangezien zij vaak de waarde van jobeigenschappen nodig hebben om te verklaren waarom mensen wisselen naar slechter betalende banen. Ten slotte zijn onze inzichten op vlak van voorkeur-detectie en aggregatie relevant doorheen de maatschappij, van politici die beleidsmaatregelen beoordelen tot marktonderzoekers die nieuwe consumentengoederen ontwikkelen en farmaceutische bedrijven die de bijwerkingen van hun medicijnen tegen elkaar opwegen.

Datum:1 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:labour economics, preference elicitation, non-wage job amenities
Disciplines:Arbeids- en demografische economie, Experimentontwerp, Econometrische modellering