Project
De tekening als medium voor een liefdestreurbrief
Dit onderzoek beoogt het artistieke medium van de tekening in te zetten voor een hedendaagse benadering van het eeuwenoude topos van de liefdestreurbrief. Waaruit bestaat nu de specificiteit en het potentieel van de tekening op de grens van de schriftuur binnen het genre van de liefdestreurbrief? De centrale doelstelling is om door middel van de tekening en haar artistieke beeldende strategieën de thematiek van de brief – de afwezigheid, het gemis, de herinnering en het verlangen – en de ontoereikendheid van de taal/schriftuur in deze materie ('discours amoureux') visueel te maken. Hierbij zullen fundamentele aspecten van zowel de (liefdestreur)brief als de tekening artistiek en reflexief worden onderzocht: de herinnering en haar verhouding tot het vergeten en het verbeelden, de waarneming en haar blindheid, het fysieke en performatieve van de act van het schrijven en tekenen, de intrede van het beeld op de grens van schrijven en tekenen, lees- en onleesbaarheid, zeggingskracht en verstomming.
Sleutelwoorden: liefdestreurbrief, tekening, schriftuur, performatieve act van het schrijven en tekenen, intermedialiteit