< Terug naar vorige pagina

Project

De sociale context van de vroege Nederlandse schilderkunst

Dit project focust op de sociale netwerken die aan de basis lagen van de vroege Nederlandse schilderkunst tussen c. 1400 en c. 1550. Onderzoekers zijn het allemaal eens dat de opbloei van de schilderkunst in de Bourgondisch-Habsburgse Nederlanden in hoge mate is gedreven door koopkrachtige elites die als opdrachtgever of koper optraden, maar er is geen enkele duidelijkheid over de mate waarin die sociale investeringen verbonden waren met elitevorming, verstedelijkingsprocessen, staatsvorming enzovoorts. In de literatuur circuleren bijvoorbeeld nog steeds diametraal tegenovergestelde interpretaties over deze schilderkunst als een in wezen hoofs-adellijke dan wel nadrukkelijk stedelijk-burgerlijke kunst. Dit project gaat uit van de invloedrijke, maar nog niet empirisch onderbouwde stelling dat de opbloei van die schilderkunst geworteld was in een uitzonderlijk intensieve sociale dynamiek tussen oude en nieuwe elites in de Nederlanden. In de afgelopen twintig jaar zijn de datasets ontwikkeld die nodig zijn om deze hypothese te toetsen. Het project doet dit via een vergelijkende analyse van de sociale context van schilderkunst in Vlaanderen, Brabant, en Holland-Zeeland, welke regio's elk hun eigen sociale, economische, en politieke ontwikkelingen kenden.

Datum:1 jan 2022 →  Heden
Trefwoorden:Schilderkunst, Lage Landen, Sociale geschiedenis
Disciplines:Sociaal-economische geschiedenis, Regionale en stedelijke geschiedenis, Middeleeuwse geschiedenis, Geschiedenis van Europa, Cultuurgeschiedenis