< Terug naar vorige pagina

Project

De rol van sociale media bij het alcoholgebruik van adolescenten en studenten.

Mijn onderzoek legde de basis voor alcoholgerelateerde effecten van sociale media en richt zich op de vraag hoe het gebruik van sociale media samenhangt met alcoholgebruik onder jongeren. Ik heb een reeks onderzoeken uitgevoerd om een geavanceerd en genuanceerd inzicht te krijgen in alcoholgerelateerde effecten van sociale media in dwarsdoorsnede, longitudinaal, experimenteel, kwalitatief en intercultureel onder meer dan 6600 Belgische en Amerikaanse adolescenten en opkomende volwassenen van 14 tot 30 jaar. Mijn onderzoek heeft geleid tot een vollediger en genuanceerder begrip van de rol die sociale media kunnen spelen in het drinkgedrag van jongeren. Ik toonde aan dat sociale media fundamenteel anders werken dan traditionele media, lichtte de onderliggende mechanismen van alcoholgerelateerde sociale-media-effecten toe, vestigde de aandacht op de noodzaak van complexe modellen van conditionaliteit om de gevoeligheid voor media-effecten volledig te begrijpen, en demonstreerde het belang van het gebruik van passende en verfijnde onderzoeksmethoden.

Datum:1 jun 2022 →  Heden
Trefwoorden:social media, media psychology, health communication, substance use, media effects
Disciplines:Onderzoek van mediapubliek, Media- en communicatietheorie, Interpersoonlijke communicatie, Wetenschaps- en gezondheidscommunicatie