< Terug naar vorige pagina

Project

DE ROL VAN OUDERLIJK REFLECTIEF FUNCTIONEREN, STRESS REACTIVITEIT EN PSYCHOLOGISCHE CONTROLE IN DE INTERGENERATIONELE TRANSMISSIE VAN PSYCHOPATHOLOGIE IN VROEG ADOLESCENTIE: EEN LONGITUDINALE EXPERIMENTELE PSYCHOPATHOLOGISCHE BENADERING

Uit onderzoek is ruimschoots gebleken dat de prevalentie van psychopathologie in de adolescentie aanzienlijk toeneemt. Daarom is het van cruciaal belang om kwetsbaarheidsfactoren te onderzoeken die betrokken zijn bij de ontwikkeling van psychopathologie in deze ontwikkelingsfase. Hoewel onderzoeksresultaten duidelijk hebben aangetoond dat adolescentie een bijzonder stressvolle periode is voor zowel ouders als adolescenten, is stressreactiviteit en de rol ervan in de ontwikkeling van psychopathologie in de vroege adolescentie afzonderlijk bestudeerd bij ouders en kinderen. Bovendien is er ook een gebrek aan studies die kinderen en hun ouders hebben gevolgd van kinderjaren tot adolescentie. Het hier voorgestelde project beoogt daarom belangrijke hiaten in onze kennis op dit gebied op te vullen. Het onderzoekt de rol van ouderlijk reflectief functioneren, dat wil zeggen het vermogen van de ouder om te blijven reflecteren op veranderingen gerelateerd aan zijn / haar zich ontwikkelende kind, ouderlijke stressreactiviteit en het gebruik van ouderlijk controlerend gedrag, dat wil zeggen gedrag dat de ontwikkeling van het kind negatief beïnvloedt. het kind. Het zal deze verenigingen onderzoeken in de context van de Leuvense adoptiestudie (LAS), een 10-jarige longitudinale studie van internationaal geadopteerde kinderen en hun ouders, en in een experimentele studie en een dagboekmethodestudie bij geadopteerde kinderen in vergelijking met biologische kinderen en hun ouders.

Datum:1 okt 2020  →  Heden
Trefwoorden:Psychopathology, Reflective Functioning, Psychological Control, Mentalizing, Adoption, Stress, Stressreactivity, Adolescence
Disciplines:Psychopathologie, Sociale en emotionele ontwikkeling
Project type:PhD project