< Terug naar vorige pagina

Project

De representatie van hoeveelheden bij kinderen met een licht verstandelijke handicap.

In studies bij normaal ontwikkelende kinderen wordt de representatie van hoeveelheden naar voor geschoven als dé cruciale factor in de ontwikkeling van rekenvaardigheid. Tot op heden is er weinig onderzoek verricht naar de ontwikkeling van deze representatie van heoveelheden bij kinderen met een verstandelijke beperking. Dit onderzoeksproject tracht deze leemte op te vullen. Concreet willen we de representatie van hoeveelheden bij kinderen met een licht verstandelijke beperking verder in detail onderzoeken. Daarbij willen we nagaan of deze kinderen een vertraagde dan wel een andere ontwikkeling van hoeveelheidrepresentatie hebben, de zogenaamde delay vs. deficit hypothese. We willen daarbij onderzoeken of kinderen met een licht verstandelijke beperking problemen hebben met de (niet-symbolische) representatie van hoeveelheden op zich, of met het associëren van symbolen (getallen) de hoeveelheid die ze voorstellen (prestaties op de symbolische taak), of met beide. Deze handelingsgerichte informatie is cruciaal met het oog op het ontwikkelen van aangepast onderwijs en begeleiding voor deze kinderen.
Datum:1 okt 2009 →  31 mrt 2014
Trefwoorden:Development, Mild intellectual disability, Numerical magnituce understanding
Disciplines:Orthopedagogiek en onderwijs voor specifieke onderwijsbehoeften
Project type:PhD project