< Terug naar vorige pagina

Project

De ontwikkeling van symbolische en non-symbolische numerieke processen.

In de winkel je wisselgeld berekenen of bepalen welke rij korter is, zijn dagelijkse activiteiten waarvoor je een basiskennis van wiskunde nodig hebt. Mensen met dyscalculie hebben vaak niet de nodige wiskundige aanleg om deze basala vaardigheden te leren. Sommige studies schrijven dit onvermogen toe aan het fundament van ons numerieke systeem: het rekenen met niet symbolische aantallen ("the number sense"). Echter, andere studies relateren dyscalculie aan de symbolische cijfers. In dit laatste geval zou de relatie tussen het symbool en haar betekenis niet voldoende ontwikkeld ziijn. Er zijn dus enkele studies die onderzoek hebben gedaan naar de relatie tussen niet-symbolische en symbolische processen en meer complexe wiskunde. Deze studies rapporteren resultaten die met elkaar in strijd zijn. Het is daarom vooralsnog onduidelijk welke processen van belang ziijn om goed kennis van wiskunde te kunnen vergaren. Om een beter beeld hiervan te krijgen gaan wij de ontwikkeling van de numerieke vaardigheden van kinderen met en zonder dyscalculie onderzoeken.
Datum:1 apr 2011 →  1 nov 2012
Trefwoorden:Mathematical abilities, Symbolic, Non-symbolic, Dyscalculia, Development
Disciplines:Biologische en fysiologische psychologie, Algemene psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen