Project
De ontwikkeling van sociaal betekenisvolle taalvariatie bij (pre)adolescenten met het syndroom van Down
Dit project onderzoekt de ontwikkeling van de sociale betekenis van linguïstische variatie bij (pre)adolescenten met het syndroom van Down (DS), gezien hun unieke ontwikkelingsprofiel met sterke punten in sociaal functioneren en uitdagingen in linguïstische verwerking. Het systeem van aanspreekvormen in het Belgisch Nederlands vertoont twee dimensies van sociaal betekenisvolle variatie (T/V en standaard-/tussentaal) en dient als casestudy. De belangrijkste innovaties zijn het uitlokken van het integrale linguïstische repertoire van de deelnemers via verschillende gradaties van elicitatie, de experimentele benadering van de relatie tussen verzorger en (pre)adolescent in een participatief onderzoekskader, en de integratie van productie- en attitudegegevens bij dezelfde deelnemers. Met 24 paren van zorggever-(pre)adolescent onderzoekt dit project (a) variatie in gebruik van sociaal sensitieve voornaamwoorden via spontane interactie en een discourse completion-taak, (b) variatie in sociale evaluatie van voornaamwoorden via een taak gebaseerd op het spreker evaluatie paradigma, (c) de rol van de zorgverlener, en (d) hoe deze perspectieven worden gesynthetiseerd tot een holistisch beeld binnen de individuele paren door middel van een semi-gestructureerd interview. Via verschillende maten voor ontwikkelingsleeftijd zal de evolutie in sociaal betekenisvolle linguïstische variatie in kaart worden gebracht.