< Terug naar vorige pagina

Project

De ontwikkeling van een corpus 'gesproken academisch Belgisch Nederlands'

Hoorcolleges zijn typisch voor het hoger onderwijs. In hoorcolleges leren studenten nieuwe lesinhouden in een taalregister waarmee ze weinig vertrouwd zijn, academisch Nederlands. Recent onderzoek (Deygers, 2017; Deygers, Van den Branden, & Peters, 2017) toont dat buitenlandse, niet-Nederlandstalige studenten moeite hebben met academisch gesproken Nederlands, ook al waren zij geslaagd voor de toelatingstoetsen Nederlands. Het doel van dit project is (1) om een corpus academisch gesproken Nederlands te compileren en (2) hierbij de effectiviteit van spraaktechnologie te onderzoeken voor automatische transcriptie van gesproken teksten, (3) om nadien een woordfrequentielijst academisch gesproken Nederlands en (4) een woordenschattoets academisch gesproken Nederlands te kunnen ontwikkelen. De compilatie van dit corpus laat ons toe leermateriaal en toetsen voor instromers te creëren. Het corpus zal een belangrijk hulpmiddel zijn voor zowel onderzoekers als beleidsmakers.
Datum:1 jan 2021 →  31 dec 2022
Trefwoorden:corpuslinguïstiek, academische taalvaardigheid, woordenschat, gesproken taal
Disciplines:Natuurlijke taalverwerking, Corpuslinguïstiek, Taalvaardigheid, Nederlandse taal, Tweede taalverwerving, Taaldidactiek