< Terug naar vorige pagina

Project

De ommekeer van genderongelijkheid in het hoger onderwijs: gevolgen voor patronen van partnerkeuze in Europa.

Dit project zal de studie van de demografische gevolgen van een belangrijke recente ontwikkeling in Europa uitvoeren. Terwijl mannen in het verleden altijd meer onderwijs hebben genoten dan vrouwen, is deze genderongelijkheid in het onderwijs nu omgekeerd. Vandaag overtreffen vrouwen mannen met betrekking tot deelname en succes in het hoger onderwijs. Dit impliceert dat voor de eerste keer in de geschiedenis er meer opgeleide vrouwen zijn dan mannen, die de voortplantingsleeftijd bereiken en op zoek zijn naar een partner. Ik verwacht dat dit grote gevolgen zal hebben voor de demografie van de voortplanting in Europa, omdat onderzoek naar voortplantingsgedrag altijd heeft aangenomen dat mannen in de meerderheid zijn in het hoger onderwijs. Vrouwen hebben de voorkeur voor partners die op zijn minst even hoog opgeleid zijn als zijzelf, terwijl mannen de voorkeur hebben voor partners die hoogstens even hoog opgeleid zijn. Dit traditionele patroon is niet langer verenigbaar met de nieuwe genderverdeling in het hoger onderwijs. Dit project zal de implicaties van deze nieuwe situatie voor de eeuwenoude patronen van partnerschapsvorming aanpakken. Paringpatronen en reproductie zijn van cruciaal belang voor het begrijpen van de reproductie van sociale ongelijkheid: "soort zoekt soort", in de sociaaleconomische status betekent dat sociale ongelijkheid versterkt wordt door middel van partnerselectie, omdat voordelige en nadelige economische en culturele middelen van twee individuen en gezinnen worden samengevoegd.

Datum:1 jan 2013  →  31 dec 2016
Trefwoorden:Genderongelijkheid, Europa
Disciplines:Toegepaste sociologie, Beleid en administratie, Sociale psychologie, Sociale stratificatie, Sociale theorie en sociologische methoden, Sociologie van levensloop, gezin en gezondheid, Andere sociologie en antropologie