< Terug naar vorige pagina

Project

De invloed van formeel onderwijs op de ontwikkeling van rekenen, zijn neurocognitieve predictoren en hersennetwerken.

Tijdens de leeftijd van 5 tot 7 jaar doen er zich belangrijke veranderingen voor in de cognitieve- en hersenontwikkeling van kinderen. Deze veranderingen vallen samen met de overgang naar formeel onderwijs in de lagere school, waarbij kinderen overgaan van minder gestructureerde speelse leeractiviteiten in de kleuterschool naar formele, gestructureerde en directe instructie in het eerste leerjaar. Een belangrijke vraag is hoe deze ervaring van formeel onderwijs krijgen bovenstaande cognitieve en neurobiologische ontwikkelingen op de leeftijd van 5 tot 7 jaar verklaart, vergeleken met meer leeftijdsgebonden ontwikkelingspsychologische en -neurobiologische veranderingen. Deze vraag werd tot op heden niet beantwoord in het domein van de rekenontwikkeling. Dit project tracht deze vraag op te lossen via het school-cut off design, een quasi-experimentele benadering waarmee het mogelijk is om school- vs. leeftijd-gerelateerde invloeden op de ontwikkeling van kinderen te onderzoeken. We doen dit door kinderen die qua leeftijd net voor en na het afkappunt om naar het eerste leerjaar te gaan geboren zijn (i.e. oudste kinderen derde kleuterklas vs. jongste kinderen eerste leerjaar) 1 jaar op te volgen en met elkaar te vergelijken. Zo kunnen we in drie werkpakketten nagaan in welke mate naar de lagere school gaan een effect heeft op (1) rekenvaardigheid en zijn cognitieve voorspellers (2) hersenactiviteit tijdens rekenen en (3) de hersenstructuren die belangrijk zijn voor rekenen.

Datum:1 jan 2020 →  31 dec 2023
Trefwoorden:children’s neurocognitive functioning and brain development, formal schooling
Disciplines:Ontwikkelingsneuropsychologie, Cognitieve en perceptuele ontwikkeling, Neuroimaging, Onderwijs- en schoolpsychologie