< Terug naar vorige pagina

Project

De impact van seksualiserende boodschappen in media gericht op kinderen.

Het concept van seksualisering van kinderen verwijst naar het proces waarbij jongeren worden geïntegreerd en gesocialiseerd in een cultuur die groot belang hecht aan uiterlijk, heteroseksuele aantrekkingskracht en romantisch en seksueel succes. Moderne media worden verondersteld een determinerende rol te spelen in dit proces. Studies hebben tot op heden echter nooit systematisch aandacht besteed aan seksualisering als een empirisch te observeren media-effect. Daarom is het eerste doel van dit project om, aan de hand van een longitudinale vragenlijst bij 10- tot 14-jarigen, te onderzoeken of seksualiserende media een impact hebben op een geseksualiseerd zelfconcept (i.e. een combinatie van zelf-objectivering, zelf-seksualisering en de instemming met stereotypen over de mannelijke/vrouwelijke rol in relaties). Ten tweede wordt nagegaan of een geseksualiseerd zelfconcept gerelateerd is aan lichaamsontevredenheid, appearance anxiety en laag zelfvertrouwen. Tot slot zal het proje ct persoonlijkheidstrekken, mediabetrokkenheid en ontwikkelingstrajecten opnemen als moderatoren van dit proces.
Datum:1 okt 2014 →  30 sep 2018
Trefwoorden:Children, Sexualization, Effect, Media
Disciplines:Communicatiewetenschappen, Journalistiek en professioneel schrijven, Media studies, Andere media en communicatie