< Terug naar vorige pagina

Project

De impact van schade aan wegdekken en geluidsreducerende maatregelen op de levenskwaliteit.

In een recente publicatie van de Wereldgezondheidsorganisatie wordt aangeraden om de (gewogen) geluidsniveau's ten gevolge van verkeerslawaai voor de ganse dag (Lden) lager dan 53 dB(A) en gedurende de nacht (Lnight) lager dan 45 dB(A) te houden. Aangezien deze aanbevelingen nog strikter zijn dan de vorige, kan men een geleidelijke toename van geluidsreducerende maatregelen in België en Europa verwachten. Recent onderzoek toont eveneens aan dat de effectieve impact op de gezondheid door geluidsreducerende maatregelen nog te weinig onderzocht werd. Het is daarom belangrijk dat deze link nog verder onderzocht wordt.In dit project zal getracht worden een antwoord te formuleren op deze kwestie, specifiek voor twee types van geluidsreducerende maatregelen: geluidsreducerende wegdekken en geluidsschermen. Dit zal gerealiseerd worden door bestaande data (akoestische metingen en resultaten van bevragingen) te combineren met resultaten bekomen uit gedetailleerde geluidskaarten (Lden en Lnight), berekend in IMMI. Twee testlocaties, uitgerust met zogenaamde Dunne Geluidsreducerende Deklagen, vijf controlestraten (alle straten zijn gelegen in Antwerpen) en zeven locaties uitgerust met geluidsschermen (verspreid over Vlaanderen), maken deel uit van dit onderzoek.Een tweede doel is het bepalen van de impact van schade aan het wegdek op geluidskaarten, door het gebruiken van beschikbare CPX-resultaten als input voor geluidskaarten van een stadskern enerzijds, en de geluidsfragmenten te analyseren met behulp van psycho-akoestische parameters en in luistertests anderzijds. Hiervoor zal eerst gestart worden met het verzamelen van relevante CPX-fragmenten in een database (verschillen in snelheid, type wegdek, leeftijd en aanwezige schade, …) alvorens ze te analyseren met behulp van de Psysound Matlab toolbox.
Datum:1 apr 2019 →  30 mrt 2020
Trefwoorden:WEGEN, GELUIDSANALYSE, GELUIDSPOLLUTIE, GELUIDSSCHERM
Disciplines:Fysica van steden