< Terug naar vorige pagina

Project

De effectiviteit van adaptieve educatieve games voor de ontwikkeling van wiskunde en lezen

In het kleuter en lager onderwijs worden leraren geconfronteerd met een grote diversiteit aan leerlingen met een verschillende voorkennis in initiële wiskunde- en leesvaardigheden. Deze verschillen vereisen een gepersonaliseerde instructie en leerondersteuning. Voor sommige aspecten van het curriculum kunnen adaptieve leersystemen een antwoord bieden op deze uitdaging gezien ze het toelaten om nauwgezet het leerproces op te volgen, leertrajecten voor de leerkracht te visualiseren, en geïndividualiseerd leren mogelijk te maken. Het doctoraatsproject heeft als doel de effectiviteit van adaptieve educatieve tablet games voor initiële wiskunde- en leesvaardigheden te evalueren. Om dit te realiseren worden de effecten adaptieve versus niet-adaptieve educatieve tablet games nagegaan. Daarnaast wordt ook de relatie tussen de ontwikkeling van initiële wiskunde- en leesvaardigheden bij het spelen van (adaptieve) educatieve tablet games onderzocht. Verder zal het project focussen op de relatie tussen leergedrag gemeten in educatieve games en cognitieve (wiskunde- en taalresultaten) en niet-cogniteive leeruitkomsten (wiskunde- en leesangst, interesse). Om dit te realiseren worden verschillende bronnen van data gebruikt zoals gevalideerde toetsen, logdata, zelf-rapportering, en indien mogelijk fysiologische data. 

Datum:1 sep 2017  →  Heden
Trefwoorden:educational games, adaptive practice, young children, early math and reading competencies
Disciplines:Biologische en fysiologische psychologie, Algemene psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen
Project type:PhD project