< Terug naar vorige pagina

Project

De contextuele ontwikkeling van cyberpestgedrag in de vroege adolescentie: een longitudinale en "social network" analyse.

De voorgestelde studie speelt in op drie leemtes in het bestaande onderzoek rond cyberpesten: 1) een gebrek aan een valide en betrouwbaar meetinstrument, 2) een gebrek aan aandacht voor de concrete sociale context waarin het cyberpesten plaatsvindt en 3) een gebrek aan longitudinale gegevens. Het doel van de voorstudie is daarom de ontwikkeling van een multidimensionaal meetinstrument voor cyberpesten. Het eigenlijke onderzoek wil aan de hand van een methode die reeds beproefd is bij het klassieke pesten - nl. Social Network Analysis (SNA) - een diepgaander inzicht verschaffen in "wie-wie-cyberpest", "wie-door-wie-gecyberpest wordt" en "wie-wie-ziet-cyberpesten". Daarbij zal vertrokken worden van de sociale context die vaak gelinkt wordt aan pesten én cyberpesten bij adolescenten, namelijk: de klas/school. Via SNA (waarbij leerlingen op een namenlijst moeten aanduiden met wij zij positief dan wel negatief interageren, face-to-face en via internet of gsm) zullen dus zowel de off-als de online relaties tussen leerlingen in kaart worden gebracht. Deze leerlingen (uit het eerste en tweede jaar van het middelbaar onderwijs), zullen ook over een langere periode "gevolgd" worden. In totaal zullen er vier waves van dataverzameling plaatsvinden. Op die manier kan bv. worden nagegaan hoe leeftijdsgebonden evoluties en contextuele veranderingen (zoals de overgang naar een andere klas), de sociale netwerken en de betrokkenheid bij cyberpesten kunnen beïnvloeden.
Datum:1 jan 2010 →  31 dec 2013
Trefwoorden:Social network analysis, Cyber-cullying, Early adolescence, Media use
Disciplines:Communicatiewetenschappen, Journalistiek en professioneel schrijven, Media studies, Andere media en communicatie