< Terug naar vorige pagina

Project

DDMS - Datadriven Marketing Strategy - Data-gedrevenheid en informationele privacy in de marketingstrategie van Vlaamse KMO’s in het GDPR-tijdperk (DDMS)

Data zijn van cruciaal belang in het hedendaagse marketinglandschap. Studies (bijv. Brynjolffson et al., 2011; Sundsøy et al., 2014) tonen aan dat data-gedreven marketingbeslissingen doorgaans effectiever zijn dan intuïtie-gedreven beslissingen. Wat betreft data-gedrevenheid stellen we vast dat Vlaamse KMO’s hier minder mee bezig zijn dan hun buitenlandse concurrenten. Sluitend onderzoek dat de redenen hiervoor aantoont, ontbreekt nog. Ook koepelorganisaties vanuit de sector zijn vragende partij naar verder onderzoek. De centrale onderzoeksvraag van dit project is: Welke factoren bepalen de data-gedrevenheid en datamaturiteit van KMO’s? Met het oog op het beantwoorden van deze onderzoeksvraag, formuleren we 2 onderzoeksdoelen: (1) Op basis van grootschalig survey-onderzoek bij KMO’s willen we in kaart brengen hoe ver zij staan met hun datastrategie en diverse determinanten identificeren van data-gedrevenheid en datamaturiteit aan de hand van een technologisch beslissingsmodel (cf. infra: optie is het UTAUT-model). Aan de hand van structurele vergelijkingsmodellen wordt de voorspellende waarde van deze en andere determinanten (verwachte meeropbrengst, verwachte inspanningen, sector, bedrijfsgrootte, …) ingeschat. (2) Op basis van hetzelfde survey-onderzoek als in (1) willen we vooral nagaan, (a) wat de invloed is van GDPR op de transformatie van KMO’s naar meer data-gedreven organisaties, en in mindere mate (b) in hoeverre KMO’s actie hebben ondernomen om zich aan te passen en (c) wat op het moment van de bevraging de meest prangende vragen zijn bij KMO’s over de implementatie van de GDPR? Wat betreft implicaties, helpt het eerste onderzoeksdoel bij de directe identificatie van determinanten van data-gedrevenheid en datamaturiteit, wat informatie kan opleveren voor sensibiliseringsinitiatieven. Het tweede onderzoeksdoel dient om een juridisch vademecum te ontwikkelen zodat KMO’s zich meer bewust worden van hoe met data om te gaan en hoe zij klanten moeten inlichten.
Datum:17 sep 2018 →  31 dec 2022
Trefwoorden:KMO, GDPR, Data-gedreven marketing
Disciplines:Europees recht, Arbeidsrecht, Sociaal recht, Marketingmodellen
Project type:Samenwerkingsproject