< Terug naar vorige pagina

Project

Culturele waarden in het nieuws: een vergelijkende inhoudsanalyse van nieuws over de Islam in de Europese pers.

Mediasystemen zijn in essentie nationale systemen. Mediasystemen in verschillende landen vertonen onderling structurele en culturele verschillen. Dit thema, dat groeiende aandacht krijgt binnen de communicatiewetenschap, willen we bestuderen in ons onderzoeksproject. Onze casestudie zal de kranten- en televisierepresentatie zijn van de Islam in 12 Europese landen, omdat de relatie tussen de islam en de autochtone cultuur een gemeenschappelijk cultureel thema is in al deze landen. In ons onderzoek vergelijken we de impact van nationale culturele waarden met de impact van structurele elementen zoals die onderzocht werden in eerder onderzoek gebaseerd op het werk van Daniel Hallin en Paolo Mancini in hun boek "Comparing Media Systems" en met de impact van nationale politieke ideeën over immigratie. Om de impact van deze (structurele, culturele, politieke) elementen volledig te vatten hanteren we een multimethodisch onderzoeksdesign dat kwantitatieve inhoudsanalyse, kritische discoursanalyse en expertinterviews combineert.
Datum:1 jan 2012 →  31 dec 2015
Trefwoorden:Discourse analysis, Cultural values, Islam representation, European press, Media systems, Comparative research, Content analysis
Disciplines:Linguïstiek, Theorie en methodologie van de linguïstiek, Andere linguïstiek en literatuurwetenschappen