< Terug naar vorige pagina

Project

Creatieve vormen van wetenschapscommunicatie in het academisch milieu: Een (re) constructie van de context op basis van een kwalitatief georiënteerde 'multiple method' studie.

Onderzoekers in de sociale en gedragswetenschappen communiceren hun onderzoeksresultaten voornamelijk via geschreven artikelen, handboeken en onderzoeksrapporten, waarvan de inzichten terugvloeien naar de eigen onderzoeksgemeenschap. Hoewel er steeds meer belang wordt gehecht aan vulgariserende wetenschapscommunicatie, ervaart men tegelijk ook de beperkingen om via de traditionele geschreven teksten het bredere publiek te informeren en te betrekken in het wetenschappelijk debat. Er is een onderzoeksleemte op het vlak van alternatieve vormen van wetenschapscommunicatie en hoe ze mogelijks een rol spelen in het bereiken van een breder publiek. Daaraan gekoppeld is er de vaststelling dat nieuwe generaties (student) onderzoekers amper getraind worden in het vertalen van hun inzichten in een creatief product. Dit project zal deze lacunes in onderzoek aanpakken en focussen op creatieve vormen van wetenschapscommunicatie waarmee wetenschappelijke kennis en inzichten tastbaar gemaakt worden via artistiek en ontwerp geïnspireerde creaties. Het doel van ons kwalitatief gedreven onderzoek is drievoudig. Ten eerste trekken we lessen uit het verleden op basis van een Sociology Knowledge Approach to Discourse, en beogen we om de historische, sociale en academische context the (re)construeren die de hernieuwde interesse in creatieve wetensschapscommunicatie helpt te verklaren. Ten tweede richten we ons op het heden, en meten we de prevalentie van en de huidige ervaringen met creatieve wetenschapscommunicatie van academici tewerkgesteld in Europese universiteiten, via een enquête en een diepgaande, kwalitatieve meervoudige casestudy. Ten derde verkennen we kritisch de toekomstige mogelijkheden van creatieve vormen van wetenschapscommunicatie als onderdeel van een academisch curriculum. We doen dit door een aesthetisch geïnspireerd pedagogisch concept te ontwikkelen rond de creatieve verspreiding van wetenschappelijke kennis, en kritisch te evalueren hoe dit wordt ervaren door (student) onderzoekers en het publiek. De bijdrage van dit project is een beter begrip van de manier waarop creatieve vormen van wetenschapscommunicatie gekoppeld zijn aan academische tradities en discipline-specifieke kenmerken. Op basis van een betere kennis over hoe onderzoekers in sociale en gedragswetenschappen het leerproces ervaren van het vertalen van theoretische en onderzoeksinzichten naar een creatieve materialisatie, formuleren we ook concrete suggesties voor toekomstig onderzoek en toekomstig gebruik van creative vormen van wetenschapscommunicatie.
Datum:1 okt 2018 →  30 sep 2022
Trefwoorden:creative research dissemination, arts-based methods, artful pedagogy, design
Disciplines:Toegepaste sociologie, Beleid en administratie, Sociale psychologie, Sociale stratificatie, Sociale theorie en sociologische methoden, Sociologie van levensloop, gezin en gezondheid, Andere sociologie en antropologie