< Terug naar vorige pagina

Project

Contrasterende visies en doelen van moslimeenheid: Pan-Islamisme(n) en politiek activisme in Europa tijdens het interbellum

De aanwezigheid van moslims in Europa tijdens het interbellum werd grotendeels behandeld als onderdeel van de geschiedenis van het Midden-Oosten of Azië, koloniale studies, militaire geschiedenis of eenvoudigweg gerelateerd aan de Europese migratiegeschiedenis. Dergelijke verhalen bieden een onvolledig en gefragmenteerd perspectief van islamitische historische en culturele verslagen in Europa door een enorme hoeveelheid literatuur te negeren die ons begrip van de moslimpolitiek in het land van de kolonisatoren kan hervormen. Het verstrengelde kenmerk van moslimactiviteiten vertegenwoordigt een wat nieuwere onderzoekslijn - de manier waarop hun ontwikkeling werd bepaald door interactie en transculturele contacten binnen het 'Westen' - inclusief de studie van moslim politiek activisme. Deze benadering houdt verband met een hedendaagse historiografische trend in de richting van de studie van culturele overdrachten, transnationale geschiedenis en histoire croisée; wat het potentieel heeft om ons begrip te vergroten en de bestaande hiaten te vullen met betrekking tot eerdere, maar ook actuele ontwikkelingen in / van de islam: haar volgelingen, haar 'strijd' en haar 'gebruik'. Het project plaatst de transnationale en transculturele pan-islamitische bewegingen op het Europese toneel en tussen Europese regeringen, politieke bewegingen en belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis. Het project veronderstelt drie vormen van koloniaal verzet die enerzijds consistent zijn met het idee van pan-islamisme, maar te onderscheiden zijn door een aantal doorslaggevende eigenschappen aan de andere kant: 1. 'loyaliteit' aan het rijk; 2. 'revolutionair' (zelfs gewelddadig) activisme; en 3. door middel van 'compliantie' worstelen met de interbellum 'westerse' opgelegde internationale setting die politieke, wettelijke, religieuze en sociale implicaties voor de Europese geschiedenis zelf bevatte. Islamitische politieke elites kozen Zwitserland, Groot-Brittannië en Frankrijk als centra voor religiopolitieke betrokkenheid. Desalniettemin was het Duitsland dat de meeste kansen en banden aanbood om te presteren. Even belangrijk zijn de sterke banden met Europese socialistische en anti-imperialistische facties (vooral Frans en Spaans). Het is van cruciaal belang om dit te situeren binnen de temporele en ruimtelijke dimensie van zijn bestaan in het 'Westen' om de kettingreacties op belangrijke gebeurtenissen te begrijpen, zowel binnen Europa en de moslimwereld. Ze worden vooral vastgelegd in activistische intellectuele geschriften (kranten, dagboeken, dagboeken, enz.). Als dit uitgangspunt bewaarheid wordt, zal deze benadering naar verwachting leiden tot een vrij nauwkeurige karakterisering van de beweging, de ontwikkeling ervan, de relaties met andere spelers / ideologieën, politieke schommelingen, van de betrokken individuen en uiteindelijk de impact ervan op zowel islamitische als Europese politieke fronten. De studie probeert de manier te vinden waarop moslimactivisten hun doelen trachtten te bereiken, wat voor soort steun ze kregen en hoe ver hun netwerken en invloeden zich uitstrekten. Door dergelijke vragen te beantwoorden, kunnen we een duidelijker beeld schetsen van de evolutie van het pan-islamisme en de vormgeving ervan om te voldoen aan de behoeften van de tijd en de strijd.

Datum:1 okt 2017 →  30 jun 2020
Trefwoorden:Pan-Islamism, Arab (religious) nationalism, Interwar Europe, Internationalism, Transnationalism
Disciplines:Archeologie, Theorie en methodologie van de archeologie, Andere geschiedenis en archeologie, Geschiedenis
Project type:PhD project