< Terug naar vorige pagina

Project

Contrasterende uitdagingen voor katholieke scholen: essays over Afrika bezuiden de Sahara en de Verenigde Staten

Ervoor zorgen dat tegen 2030 alle kinderen gratis, rechtvaardig en kwalitatief basis- en secundair onderwijs afronden, is een van de doelen die door de internationale gemeenschap worden aangenomen in het kader van de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling (SDG's) of Agenda 2030. Terwijl de millenniumdoelstellingen voor ontwikkeling de nadruk legden op de voltooiing van het basisonderwijs onderwijs, is er meer nadruk gelegd op leren, afgezien van scholing onder de SDG's, beginnend bij kleuterscholen en tot secundair onderwijs en daarna.

Katholieke en andere op geloof gebaseerde scholen spelen een belangrijke rol bij het bereiken van de SDG's. Toch wordt de rol van katholieke scholen vaak genegeerd in beleidsdiscussies, en de steun die staten aan katholieke scholen verlenen, is doorgaans beperkt ondanks hun relatief goede prestaties. Het doel van deze bundel is om eerst de bijdragen van katholieke scholen wereldwijd beter te documenteren en vervolgens te suggereren hoe uitdagingen en kansen voor katholieke scholen verschillen in ontwikkelingslanden, en vooral in sub-Sahara Afrika, in vergelijking met ontwikkelde landen zoals de Verenigde Staten.

Terwijl katholieke scholen in de Verenigde Staten voor een uitdaging staan om hun inschrijving te behouden, presteren hun studenten redelijk goed op gestandaardiseerde testscores, althans in vergelijking met openbare scholen. Het leren kan worden verbeterd, maar de meeste studenten leren op school. Zelfs als studenten op katholieke scholen in Afrika bezuiden de Sahara daarentegen relatief goed presteren in vergelijking met studenten op andere soorten scholen, presteren ze vaak absoluut niet goed in absolute termen gezien de enorme leercrisis die de ontwikkelingslanden treft. Bovendien hebben de scholen vanwege de hoge armoede en buitenschoolse kinderen in veel lage-inkomenslanden, ook al zijn de katholieke scholen voor ouders niet veel duurder dan openbare scholen, nog steeds moeilijkheden om de armen te bereiken. Over het algemeen staan katholieke scholen in landen met lage inkomens voor grote uitdagingen om ervoor te zorgen dat kinderen eenvoudige basisvaardigheden beheersen, wat minder het geval is in de Verenigde Staten, waar de grootste bedreiging een langdurige daling van het aantal inschrijvingen is.

In deze context is het doel van deze verzameling documenten om de bijdrage van katholieke scholen wereldwijd beter te documenteren, met specifieke aandacht voor ontwikkelingslanden, en met name Afrika ten zuiden van de Sahara, zodat contrasten duidelijk worden. De focus ligt op inschrijvingstrends, het vermogen van de scholen om de armen te bereiken, besparingen voor staten, de bijdrage van de scholen door het behalen van onderwijs aan inkomsten en menselijk kapitaal, en de prestaties en uitdagingen van de scholen in geselecteerde regio's en landen . Gezien de bijzondere uitdagingen waarmee katholieke scholen en hun leerlingen in de huidige COVID-19-crisis worden geconfronteerd, wordt bovendien een analyse van de gevolgen van de crisis en mogelijke reacties uitgevoerd, zowel voor de Verenigde Staten als voor Afrika bezuiden de Sahara.

Datum:16 mrt 2020 →  16 mrt 2024
Trefwoorden:Catholic schools, United States, Africa, Primary education, Secondary education, Poverty, Human development
Disciplines:Primair onderwijs, Secundair onderwijs, Religie en samenleving
Project type:PhD project