< Terug naar vorige pagina

Project

Collocaties in een Vlaamse Leerkorpus: een benadering van het concept vanuit een pedagogisch perspectief en de implicaties van het taalonderwijs

Dit proefschriftvoorstel is gericht op het bestuderen van collocaties in dienst van Vlaamse leerlingen van Spaans als vreemde taal (FL). Het hoofddoel is om te analyseren hoe Spaanse collocaties worden geproduceerd door voorgraadse LL Vlaamse leerlingen en welke collocaties ze nauwkeurig produceren of problemen veroorzaken. Ik zal vertrouwen op een leerlingcorpus, opgericht bij KU Leuven, genaamd Aprescrilov (Aprender a escribir en Lovaina), als gevolg van het ElektraRed-project. Het corpus is tussen 2005 en 2011 op KU Leuven samengesteld (Buyse en Gonzalez, 2013) om de opdracht en de productie van collocaties door Vlaamse studenten te analyseren. Op dit moment is er sprake van een gebrek aan onderzoek in het Spaans dat betrekking heeft op collocaties uit deze bronnen. Op deze manier biedt Learner Corpora ook de mogelijkheid om verder te gaan onderzoeken op gebieden zoals foutanalyse (EA), die zijn resultaten niet baseert op de vergelijking van twee verschillende talen, maar richt zich op echte producties die door L2-studenten geschreven zijn stap op het leerproces als een middel om een behoorlijk taalbevel in hun vreemde taal te behalen (Fernandez, 1997). Bovendien worden verwacht dat de verkregen resultaten bijdragen aan het creëren van nieuw pedagogisch materiaal en nuttige richtlijnen bieden om te gaan met collocaties in Spaans taalonderwijs (Nesselhauf, 2004, 2005; Perez-Avila, 2006; Cruz, 2012).
Datum:10 okt 2017  →  25 mrt 2019
Trefwoorden:Collocations
Disciplines:Linguïstiek, Theorie en methodologie van de linguïstiek, Andere linguïstiek en literatuurwetenschappen, Onderwijscurriculum, Talen, Literatuurwetenschappen
Project type:PhD project